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Germany
up to 1945
Heinz Zehmisch (Plauen), Constantin Siegert (Jena) and
Juergen Wendler (Berlin)
Translated from the Gutzmann-Festschrift (1980) into English
and updated by J. Wendler
Essential
Prerequisites for the Development of Phoniatrics
The human language as a very specific result of a long lasting
sociobiologic developmental process, the beginning of which
leaves, still, many fundamental questions open, aroused scientific
interest in various fields even early. In the scientific-medical
area, Johannes Mueller (1840) investigated the relations between
morphological as well as functional relationships of the larynx
and corresponding acoustic parameters. His precise experiments
led to basic knowledge about the physiology of the voice in
terms of the acting myoelastic and aerodynamic forces. After
Tuerck in Pest (1857) and Czermak in Prague and Vienna (1858)
had systematically proven the practical relevance of the laryngeal
mirror, Lewin and Tobold in Berlin took over the new technique
of investigation very soon and contributed to its distribution
by own publications (1863). The indirect removal of a vocal
fold polyp via laryngeal mirror by Bruns turned out well in
1861 for the first time. Stroboscopy as introduced by Oertel,
Munich (1895), made possible the observation of the vocal fold
vibrations, and Musehold succeeded with strobophotos of the
vocal folds of astonishingly good quality in Berlin (1911) little
later. With these examinations he confirmed Ewald (1902) after
whom the vocal fold vibrations follow the principle of the bolster
and reed pipes. Scheier showed first x-rays for the larynx in
1896. Later on, he extended the application of the X ray technique
to different questions of the physiology of voice and language.
Helmholtz, the German physiologist and physicist in Koenigsberg,
Bonn, Heidelberg and Berlin (Founding President of Physikalische-Technische
Reichsanstalt in Berlin, 1888), inventor of the mirror
for eye investigation, aplied the principle of resonance in
highly sophisticated mechanical experiments to several physiological
phenomena, such as hearing as well as analysis and synthesis
of vowels on the basis of specific spectral structures. Finally,
the physiologist Hermann from Koenigsberg must be mentioned
for his extensive phonophotographic observations and calculations
to the acoustic structure of the vowels (1889/1895), leading
him among other things also to the coining of the term formant,
with what he marked speech sound specific partial tone areas.
The
physiology and pathology of speech and language also found lively
interest of the medical doctors parallel to the development
of the physiology of the voice. Carl Ludwig Merkel lectured
in the winter semester 1840/41 About faults of voice and
language for the first time. Barth (1912), director of
the Leipzig university hospital for ear, nose, and throat patients
reported: The topic changed in different ways during the
next years, so that besides the pathology of stuttering and
stammering, besides the physiology of the language, the theory
of singing was also included. He was an eager and precise observer.
His textbook Anthropophonik may not be neglected
at scientific studies in question still today. He already recognized
the close coherence between voice and hearing, as follows from
its lecture held in summer 1848, About the faults and
disorders of the voice, speech, and hearing organ. Broca
(1861) and Wernicke (1874) did important contributions to the
central representation of the language functions, and Kußmaul
(1877), with his book Die Sprachstoerungen, put
a conception, which continued to be way pointing for a long
time. H. Gutzmann senior edited a 4th edition of this standard
reference in 1910 without changing the text. He merely completed
it with rather extended remarks which represented current cognitions.
Besides
various educational efforts to the treatment of stuttering,
medical doctors also used the methods being at their disposal
for the therapy of this fluency disturbance of speech. Thus,
hardly understandable to-day, it came among others to a wide
spreading of the tongue operations, that the surgeon Dieffenbach
(1841), a recognized authority in his field, had introduced.
Although the Berlin doctor Lichtinger (1844) strongly opposed
against the eager tenotomists which can lead
themselves to violent operations at the tongue, the Dieffenbach
procedure attained a worldwide fame, which hurts us today.
Nevertheless,
that what we call phoniatrics today continued to take shape,
supported by physicians like Lewin, Hartmann, Ruff and Tobold
in Berlin, Siegle in Stuttgart (generalist and specialist for
throat and ear diseases, inventor of an apparatus for steam
inhalations), Rosenbach in Jena and Avellis in Frankfurt on
the Main, who published important contributions with his paper
Der Gesangsarzt and articles on vocal fatigue and
vocal hygiene after 1891.
The
laryngological era started in Berlin with Bernhard Fraenkel
(1836 - 1911). Generally, laryngology was, at that time, a little
partial field of internal medicine. Fraenkel was an internist,
too, however had chosen rhino-laryngology to his main field
of work in 1884 and founded the first laryngological clinic
in Berlin in 1901 and thus also in Prussia (the execution of
a tracheotomy was forbidden to him by ministerial issue, however).
Fraenkel was the first to deal with and to publish on the acting
weakness of the voice (mogiphonia) (1887). He introduced the
term phonasthenia.
Finally
Albert Gutzmann (1837-1910), the teacher for the deaf, has to
be mentioned as an essential forerunner. Besides his job as
the director of the Berlin school for the deaf, he devoted himself
to the treatment of stuttering among schoolchildren. His pamphlet
Stuttering and its thorough elimination by a methodically
organized and practically tested procedure (1879) led
to ministerial issuances in 1888 and 1889, which fixed public
measures against speech disorders in Prussia. During the next
10 years, A. Gutzmann instructed more than 500 teachers from
all areas of the country theoretically and practically, and
his work was extended this way to a wide field of activities.
Dess darf ich mich freuen , A. Gutzmann wrote in
his curriculum vitae 1897 for this success.
Thus,
the best prerequisites were given in Germany at the end of the
19th century - due to the scientific level of knowledge generally
and due to interested personalities particularly - that a new
field of medical sciences could develop and find recognition,
voice and speech/language pathology, called phoniatrics later
on. An extraordinary, outstanding personality should gain central
importance for this process: Hermann Gutzmann, a son of the
teacher for the deaf, Albert Gutzmann.
Life
and work of Hermann Gutzmann
Hermann Gutzmann was born in Buetow, on January 29th, 1865.
He came into touch with speech/language disabled people rather
early by the job of his father and became familiar with problems,
which concerned him all his life. The family moved to Berlin
in 1873. Hermann attended the high school and the university
here. He completed the study of medicine with the doctorate
in 1887. For his thesis, he had chosen the topic about
stuttering. He conducted together with his father courses
for doctors and teachers about speech disorders in 1888. At
first, he worked as generalist (1889), but as early as in January
1891, he opened an ambulance for speech-language patients from
private means in Berlin. In addition, he set up a nursing home
for speech-language patients in Zehlendorf. Besides his practical
medical work, Hermann Gutzmann developed wide scientific activities
related to voice and speech/language disabled people. He understood
very well, as no other doctor was able before him, to put voice
and speech/language disorders in relation to many medical fields
and borderline areas. At the same time, he recognized the social
relevance of voice and speech disorders both for the inidividual
person and for the society. He together with his father founded
the Medizinisch-paedagogische Monatsschrift fuer die gesamte
Sprachheilkunde in 1890, with the subtitle Internationales
Zentralblatt fuer experimentelle Phonetik since 1907.
From 1913, the periodical appeared under the name Vox.
After the death of his father, Hermann Gutzmann editied the
journal with one of his students, G. Panconcelli-Calzia.
The
work of Hermann Gutzmann can be divided up into three periods
of activities after main topics:
1. till 1898: Stuttering;
2. till 1905/1906: All disturbances of the language and the
complete history of speech pathology;
3. from 1905/1906: Voice, its development, its use and abuse.
The
methods of experimental phonetics were the basis for many examinations.
In
1904, Gutzmann submitted a Ph.D. thesis in the field of internal
medicine. Thus, he requested the permission to be allowed to
give lectures on the pathology and therapy of speech disorders
as well as on the health care for language. In his thesis, he
discussed the respiratory movements in their relation to speech
disorders. Hermann Gutzmann held his inaugural lecture on Speech
disorders as a topic of clinical education on January
30th, 1905. Thus, voice and speech/language pathology was established
as an academic discipline, and the year 1905 is considered as
the official year of foundation of phoniatrics.
 |
Herrmann
Gutzmann sen.
(dark
dress) next left to Gustav Killian
|
In
1907, Gutzmann could find accommodation with his ambulance at
the big lecture room of the policlinical institute for internal
medicine and moved into the throat and nose clinic of the Charité
at the instigation of Killian in 1912. With energy and real
thirst for knowledge, Hermann Gutzmann created an independent
science, the medical discipline of voice and speech/language
pathology. Students streamed from all parts of Germany and from
many areas of the world to Berlin to be trained at Gutzmanns
school. At the I. International Congress for Experimental Phonetics,
Hamburg 1914, to which Gutzmann presented the main report, the
enormous step forward became evident for everyone.
Hermann
Gutzmann was an extraordianary, highly talented man. He didnt
know well-known teachers with whom he could have gone to school.
He taught everything, which was necessary for the development
of the new field of science, to himself as an autodidact. It
is said that he was very musical and had an absolute hearing.
He was a superior master of the new specialty. He answered the
question who might call himself a speech doctor
that way (1912): Obviously, a man, who not only knows
the basics of internal medicine and paediatrics, but, beyond
the knowledge of the generalist, can also assess the surgical
methods related to the speech organs concerning their physiological
consequences; a man, who has profound knowledge in the areas
of pedagogy, psychology, speech physiology, phonetics, in particular
experimental phonetics; a physician, who not only knows the
basic techniques of laryngeal an otological investigations,
but is familiar with the present questions of this discipline
to be able to assess their relevance for voice and speech pathology,
and has control of the diagnostic investigation methods of neurology
and psychiatry as far as he does not do any rough mistakes or
realizes, at least, the limits of his own knowledge in due time.
When Hermann Gutzmann passed away, much too early, on the 4th
of November 1922 because of a sepsis, he left a heritage on
which, today, we still can build up. The size and the versatility
of the scientific work Hermann Gutzmanns become evident
by the list of his publications (see bibliography).
Scientific
development and spreading of the discipline in Germany
For the development of phoniatrics in Germany and in Europe,
the Berlin and the Vienna school were of substantial importance.
Although Austrian competences are touched here in
parts, an overall breakdown may be allowed.
Berlin
school: (organists)
Teachers/protagonists: Adolf Kußmaul, internist
Albert Gutzmann, educationalist
Founder:
Hermann Gutzmann, senior
Students:
M. Nadoleczny, H. Gutzmann, jun., H. Zumsteeg,
R. Schilling, M. Seeman, H. Stern, R. Sokolowski,
J. S. Greene, G. Panconcelli-Calzia, R. Imhofer,
F. Wethlo, A. v. Sarbó
Vienna school: (psychologists)
Teachers/protagonists:
Victor Urbantschitsch, otologist
H. Liepmann, neurologist
Founder:
Emil Froeschels
Students:
R. Segre, D. Weiss, G. E. Arnold, H.Freund,
E. Freud, L. Stein, F. Hogewind,
A. Mitrinowicz-Modrzejewská
The difference of both schools was characterized by their basic
positions regarding their approaches to the classification of
voice and speech/language disorders. The physiology of all organic
functions involved in the communication processes and corresponding
elements of training derived from the normal functions was the
basis of Gutzmann, while Froeschels started out from a psycho-analytic
philosophy including psychotherapy. Certain contrasts became
evident, for example, in the treatment of stuttering, and they
were elements of scientific disputes. There were, concerning
stuttering, temporary opinions, which changed again later on.
Froeschels, at the I. Congress of Logopedics and Phoniatrics,
Vienna 1924, supported the neurologist Theodor Hoepfner who
replaced the term stuttering by the concept of associative
aphasia. With the introduction of the chewing approach
to the treatment of stuttering, Froeschels took some distance
from the emphasized psychotherapeutic position and arrived,
with elements of physical training, at a point of view closer
to what Hermann Gutzmann had represented from the beginning.
Hermann
Gutzmann, who was called the father of voice and speech/language
pathology also by Emil Froeschels and who was as a corresponding
member of the Vienna Laryngo-Rhinological Society since 1912,
created the science of voice and speech/language disorders as
a new medical discipline. The same field was described logopedics
by Emil Froeschels, and he stressed that logopedics is a medical
discipline. Obviously, he was going to change his mind when
he spoke about logopedics-phoniatrics in 1925, although
he understood phoniatrics only as a term to describe diseases
of the singing and speaking voice. The name phoniatrics
for the field created by Hermann Gutzmann was introduced in
1920 by his students Hugo Stern and Miloslav Seeman. (The famous
London throat doctor Sir Morell Mackenzie had got himself the
telegraphic address phoniatros even earlier.) Then,
Seeman has promoted the development of phoniatrics systematically
from Prague. He understood phoniatrics as the science of the
disorders of voice, speech/language and hearing along with the
corresponding methods of treatment. This conception also goes
back to Hermann Gutzmann, who emphasized that out of the sensorial
qualities of hearing, seeing, and feeling, hearing is of absolute
priority for the perception of voice and language.
However,
both schools also had things in common, e.g. for the wanted
and practiced teamwork with pedagogy. What was the cooperation
with his father for Hermann Gutzmann, Emil Froeschels realized
in Vienna together with the educationalist K. C. Rothe. Beyond
this there were also examples that medical doctors and special
pedagogues received a composite education, e.g.
G. E. Arnold was influenced by both of the two schools.
The
Irst International Congress of Logopedics and Phoniatrics called
to Vienna in 1924 by Froeschels was an expression of the increasing
expansion of the branch in the international area, an event
which led to the foundation of the International Society
of Logopedics and Phoniatrics. E. Froeschels became the
first president of this society in 1926, the Gutzmann student
Hugo Stern was elected secretary and, later, vice-president.
At the III. IALP congress (1928), Stern spoke about The
necessity of a uniform nomenclature for physiology, pathology
and education of the voice.
After
Gutzmann
After the death of Hermann Gutzmann, Berlin remained center
for phoniatrics in Germany. His last assistant, Harold Zumsteeg,
took the lead of the ambulance up to 1924. Then, von Eicken
engaged Hermann Gutzmann jun. as the new head of the ambulance
for voice and speech/language disabled. He worked closely together
with F. Wethlo and Th. S. Flatau. New departments or facilities
for the treatment of voice and speech/language patients, began
to arise everywhere in the country, at the universities and
in different cities such as Munich (M. Nadoleczny), Hamburg
(G. Panconcelli-Calzia), Freiburg (R. Schilling), Frankfurt
on the Main (Kickhoefel), Marburg (H. Loebell), Duesseldorf
(H. Dahmann, E. Doehne), Koenigsberg (R. Sokolowski), Muenster
(W. (Berger), Erlangen (Scheibe, Brock, Geissler) and Heidelberg
(J. Berendes).
As
examples for the development of special consulting centers at
municipal level, the cities of Meissen and Chemnitz (Saxony)
and Plauen (Vogtland) can be mentioned, where a teamwork existed
between special pedagogues and medical doctors at the beginning
of the century as well as within the thirties. After a report
of Hoffmann (1929), Meissen was one of the few Saxon places
which have operated speech-language care throughout 25 years
regularly and permanently : The speech therapy is based
on theoretical and practical studies with two recognized experts,
with Gutzmann, Berlin, and with Engel, Dresden. These two men
completed each other, when one of them was more involved in
science and speech pathology, and the other one primarily in
voice education and speech training. The teaching method of
Gutzmann, borrowed from educational methods for the deaf, was
influenced and completed by the measures for voice and articulation
exercises already after few years by effortless learning of
singing (vocal etudes) after Prof. Engels..
The author stresses, that he performed his entire healing activity
under control of the doctor and that the relationship to medical
officers and medical specialists was always the rather best,
carried by mutual confidence.
In
the Saxon industrial city of Chemnitz, voice training programs
for teachers were carried out since 1908 and combined with other
measures on decision of the education authority, to prevent
voice disturbances in teachers and schoolchildren. A municipal
consulting center was erected, the area of responsibility of
which permanently enlarged. Since 1926, it was directed by G.
Zoeppel, who got a special education at the philosophical faculty
in Hamburg and worked with Panconcelli-Calzia and later in Vienna
with Stern and Froeschels. Under his direction, the consulting
center was lifted to the rank of a practical training center
for speech-language teachers and took on the organization and
supervision of voice and speech pathology in Saxony outside
the medical field.
The
regional school office of Plauen passed an instruction to the
managements of all municipal primary schools for the treatment
of stuttering children in 1903, which referred to H. Gutzmann.
3 courses of up to 15 participants were carried out every year.
The medical officer worked as medical consultant within the
first years, later on it was the head of the neurological department
of the municipal hospital and an ENT doctor.
It
should be emphasized that the general effectiveness was reached
particularly there where authorities were included in these
affairs. Hermann Gutzmann had already known how to point out
the facts and the meaning of the speech-language patients to
some ministers. Quite a number of recruits had to be excluded
in Prussia annually from the compulsory service because of unsatisfactory
language. The general educational demands increased for the
mastering of the production process, and thus, the authorities
had to show interest in the care of voice and speech-language
patients.
Leading
representatives and supporters of phoniatrics
The short CVs of some personalities shall show that the versatility
which Hermann Gutzmann as founder of the branch always had in
mind, was also demanded by his students and coworkers in the
interest of the further development.
Jakob
Katzenstein (1864 - 1922) was a student of Baginski and Fraenkel
and worked mainly in Berlin. He dealt primarily with experiments
with animals about the physiology of the larynx. In 1909, he
graduated (Ph.D.) as a university lecturer for Oto-Laryngology
with special consideration of voice disorders. As from 1913,
he edited the Archiv fuer experimentelle und klinische
Phonetik as supplement to Passow-Schaefers Beitraege.
Theodor
Simon Flatau (1860 - 1937) worked as a specialist for Oto-rhino-laryngology
in Berlin since 1882, studied music from 1894 to 1897, was a
high school lecturer for music and returned to Charité
in 1905 again under Passow, later with von Eicken.. He conducted
the training for lip reading for the hard of hearing and the
deaf. In 1927 he joined the ambulance for voice and speech/language
disorders with Gutzmann jun. and took, as the older on, the
general direction. In 1933, had he to be dismissed for
racial reasons, as it was said at that time. Flataus
scientific interest concentrated primarily on the voice, both
in singing and speaking. He established the concepts of phonasthenia
and dysodia.
Franz
Wethlo (1877 - 1960), a Berlin educationalist and special pedagogue,
was always working in his home town. As a student of Stumpf,
Schaefer and H. Gutzmann senior, he developed soon into a successful
college lecturer, technical designer and experimental phonetician.
He, too, was primarily interested in voice and supported a scientific
methodology of singing.
Helmut
Loebell (1894 - 1964) worked as a student of Hegener (Hamburg)
and Uffenorde (Marburg) in Marburg and Muenster. In the field
of phoniatrics, he dealt with problems of the delayed speech-language
development, the assessment of laryngectomees and the therapy
of cleft palates. He cooperated with Nadoleczny temporarily.
Rudolf
Schilling (1876 - 1964) lived and worked predominantly in Freiburg
i. B., where he dealt mainly with physiological problems of
phonetics and phoniatrics. He was a student of Bloch and Hinsberg
and had declined a call to Berlin as successor of H. Gutzmann
senior in 1924.
Max
Nadoleczny (1874 - 1940) was a student of Haug, Schech, Gradenigo,
Gutzmann senior and Lermoyez. He worked in Munich for four decades,
went on to form the branch of phoniatrics and continued the
Gutzmann school. As from 1903, he organized vacation courses,
free of charge, for speech/language disabled schoolchildren
without means in Munich. He foundet, on the order of Heine,
a department for speech/language and voice patients at the Munich
university hospital for ear patients in 1910 . On recommendation
of H. Gutzmann senior, he qualified as a university lecturer
(Ph.D.) in 1922. He, too, declined a call to Berlin after Gutzmann
had died. In 1928, he received a lectureship as professor for
speech/language and voice pathology from the Bavarian government.
Nadoleczny mastered the complete field of phoniatrics as to
research, teaching and medical care. He was a brilliant speaker,
a sought-after teacher and a good doctor. In 1925, he founded
the Deutsche Gesellschaft fuer Sprach- und Stimmheilkunde, which
he conducted as their president up to 1936. The Kaiserliche
Leopoldinische Deutsche Akademie der Naturfoscher (Leopoldina)
in Halle appointed him their member shortly before his death.
He published more than 125 scientific contributions.
Harold
Zumsteeg (1874 - 1963), student of Fraenkel and H. Gutzmann
senior, worked predominantly as an ENT specialist in Berlin
all his life. As an army doctor, he dealt with problems of the
commanding voice and enriched the specialty in its development
from this view. He was privat assistent with Gutzmann sen. at
his clinic for voice and speech/language disorders in Berlin-Zehlendorf
and at the corresponding university ambulance, with some interruptions
by military service. After Gutzmanns death, he conducted
the ambulance fom 1922 to 1924 and continued the work of his
former teacher at the Academy for Social Hygiene in Berlin-Charlottenburg-Westend
and at the Pedagogic Seminar of the city of Berlin up to 1933,
lecturing on the pathology of speech/language and problems of
the deaf.
Hermann
Gutzmann jun. (1892 - 1972) took the inheritance of his father
Hermann Gutzmann senior after he had been trained by Nadoleczny,
Schilling and Stern. His place of work was Berlin, where he,
at first, took over his fathers clinic in 1923, and then,
in 1924, the direction of the university ambulance for voice
and speech/language, deaf and hard of hearing patients in 1924,
at the ENT-Clinic of Charité. His closest co-workers
were Wethlo and Flatau, and Scholz and Strunden as assistants
within the first years. Arnold and Luchsinger are regarded as
his students. Besides scientific studies regarding the bolster
pipe, sigmatisms and X ray kinematography, he concentrated on
practical medical work and on the education and training of
logopedists .
Heinz
Dahmann (1890 - 1932) was a student of Killian, working in Duesseldorf
from 1921 up to his death, where he always included the phoniatrics
in his field of work.
Wilhelm
Berger (1895 - 1938) worked as a student of Thost and Marx as
well as Nadoleczny in Wuerzburg, Muenster and Koenigsberg. Besides
versatile scientific activities, it was primarily his request,
to incorporate speech/language and voice pathology into the
practical laryngology and enlarge the minds of the throat doctors
in neurologic-psychiatric perspectives.
There
still is a number of further doctors and scientists, next to
the above mentioned personalities, which supported the specialty
in its development by their work. Mention should be made of
Ernst
Barth, who published a standard reference with his Einfuehrung
in die Physiologie, Pathologie und Hygiene der menschlichen
Stimme (1911),
Woldemar
Tonndorf, who did voice physiology a great service by, among
others, investigations on physical basics of the human voice
and stressing the meaning of the Bernoulli effect,
Otto
Muck who achieved amazing successes with his ball method in
the treatment of functional or psychogenic voice disturbances,
Giulio
Panconcelli-Calzia, who, as a student of H. Gutzmann senior
and Rousselot, carried out comprehensive experiments in the
field of the phonetics, aiming at support for diagnostics and
therapy for voice and speech/language disorders,
Josef
Beck, who dealt with hormonal voice disturbances, and Scholz
from Goerlitz , who paid his attention to the medicinal treatment
of stuttering.
Furthermore,
men like R. Imhofer, W. Trendelenburg and R. Sokolowski as well
as J. Berendes worked in this period of time and did important
contributions for the blossoming out and growth of phoniatrics
by their scientific and practical activities. W. Trendelenburg,
physiologist in Berlin, together with E. Zwirner from the Neurobiological
Iinstitute of the Berlin University, edited the Archiv
fuer Sprach- und Stimmphysiologie und Sprach- und Stimmheilkunde
within the frame of the Archiv fuer die gesamte Phonetikin
as from 1937, in cooperation with (among others) H. Gutzmann
jun., R. Schilling, M. Seeman, J. Tarneaud and F. Wethlo.
Medical
and social aspects of phoniatrics
Gutzmann and his students, primarily Nadoleczny and Seeman,
gave the area of voice and speech/language disorders a solid
medical basis by extensive experimental and clinical studies,
not last but also by the practical work voice and speech/language
disabled patients, from which phoniatrics could develop as a
medical special specialty. Without detracting from the meaning
of the numerous previous performances, which could be mentioned
in this summary only partly, one can say well that Hermann Gutzmann
senior was the central personality, who gave the new subject
the defining profile. In this sense we call Gutzmann the founder
of phoniatrics. Due to the connection to ORL which goes back
to the close cooperation with Killian, Gutzmann had also essential
influence on the choice of the parent discipline;
phoniatrics developed in the frame of ORL in most countries.
Phoniatricians profited primarily from the investigation methods
of the ORL specialists, on the other hand, the attention to
functional, phsychological and social aspects of the voice in
the field of ENT was promoted by the voice and speech/language
doctors. Nadoleczny answered his question What needs the
ENT doctor to know of speech/language and voice pathology?
himself as follows: Everything, and that is because he
as the specialist for the voice and speech/language organs is
asked by his patients with concern to all malfunctions of these
organs. One shouldnt be frightened! This doesnt
mean, that the ENT doctor should be able to master everything,
that he should have full competence regarding phoniatrics, but
he should be acquainted with this field. Nadoleczny in
conclusion, came to the following assessment: I think
to have shown that the science of the human voice and its disturbances,
the social meaning of which shouldnt be underestimated,
has added a big area to laryngology. This means quite considerable
demands on the education of the doctor for its relations to
general physical diseases, to nervous and mental illnesses on
the one hand, to physiology, to acoustics and musicology on
the other hand. ... Only one thing is regrettable, and that
is the fact that medicine has taken hold of this area only that
late, and has left a great temporal lead to quackery
However, our special teachers, trained excellently and educated
by the state, have also gone ahead. It is of great advantage
for the doctor to work together with them, because we can learn
quite something from them what is missing in the medical education.
A cooperation with really good voice teachers is also very valuable
for the throat doctor, as practiced in an exemplary way by Thost
with Vogel. The social meaning of speech/language disorders
had already been stressed by H. Gutzmann senior, when he pointed
out that every speech/language disorder carries an antisocial
character. Nadoleczny extended this statement to communicative
dimensions of the voice and, thus, put essential signs for the
further development.
And
even more from Nadoleczny: Medical specialist for speech/language
and voice pathology, they will, probably, exist only outside
Germany in future ... This striking statement refers,
certainly, to the political situation at this time. When fascism
came to power in Germany, its negative consequences had also
got obvious for phoniatrics. Nadoleczny returned to Switzerland,
because he was an anti-nationalsocialist. A close coworker of
Nadoleczny, his student Otto Heymann, had to give up his university
career in Farnkfurt/M just before finishing his Ph.D. thesis,
because he was Jewish. Flatau in Berlin was dismissed. Also
other Phoniatricians, who were Jews, were pursued. For this
reason such well-known scientists like Froeschels and D. Weiss
emigrated to the USA. Imhofer in Prague committed suicide. Emil
Froeschels responded to the question, why several phoniatricians
escaped from Europe this way: One permanently was threatened
on the life by the Nazi regime . Hugo Stern was also Jewish.
Zoeppel in Chemnitz had to cancel any contact with the Viennese
school. Since a large portion of the scientific literature dated
from the feather of Jewish doctors, these publications should
have been destroyed (burning of the books), too.
Zoeppel could safe this literature in his institute. These conditions,
nevertheless, contributed to disturb the discipline in its development
considerably.
The
Nazi terror produced terrible victims. Phoniatrics, a branch
which was to serve communication and promote the relations between
people, found itself exposed to an adversary here, to which
physical and emotional extermination of people was a principle,
and that to an inconceivable extent. Phoniatricians and speech
teachers were part of the victims of the Nazi regime and of
World War II. In Prague, it was R. Imhofer, and the history
of IALP tells about Branco van Dantzig: killed in the
gas chambers of Auschwitz.. This shameful chapter of German
history may be never forgotten, and all of us are asked to take
care that it never recurs.
Hermann Gutzmann senior and his students had set up a solid
scientific building. Even with the destruction being almost
complete at the end of the war, these foundations stood firm.
And with the collapse of the fascism in 1945, hope took rise
for a new set-up, also for phoniatrics, at the same time.
Literature
History
Arnold, G. E.: Briefliche Mitteilung vom 14. 1. 1971 iiber die
phoniatrischen Schulen.
Barth,
A.: Zur Einweihung der neuen Klinik and Poliklinik fuer Ohren-,
Nasen- und Halskrankheiten an der Universitaet zu Leipzig am
2. Maerz 1912. Leipzig: Spahmer o. J.
Biographisches
Lexikon der hervorragenden Arzte der letzten 50 Jahre. Bd. I
(1932) and Bd. II (1933). Urban and Schwarzenberg 1932, 1933.
(Betr. Th. Flatau, H. Gutzmann sen., H. Loebell and M. Nadoleczny).
Boehme,
G.: Historischer Oberblick (Manuskript), ohne Datum.
Chronik
des staedtischen Instituts fiir Stimm and Sprachpflege KarlMarx-Stadt
1955.
Fleischer,
K., Naumann, H.H.: Akademische Lehrstätten und Lehrer der
Oto-Rhino-Larynglogie in Deutschland im 20. Jahrhundert. Springer,
Berlin 1996
Froeschels,
E.: Briefliche Mitteilung vom 24. 1. 1971 ueber die Emigration
verschiedener Phoniater waehrend des Naziregimes.
Giesswein,
A.: Prof. Jakob Katzenstein (in memoriam). Z. Laryng. Rhinol.
11 (1923), S. 318.
Gutzmann,
H. jun.: Aufgaben and Grenzen der Sprach- und Stimmheilkunde.
Folia phoniat. 3 (1951), S. 129-134.
Gutzmann,
H. jun.: Die Entwicklung der Sprach- and Stimmheilkunde an der
F.W.Universitaet zu Berlin von der Reichsgriindung bis 1945.
Studium Berolinense, (Berlin) (1960), 273-280.
Gutzmann,
H. jun.: Geschichte der Phoniatrie. Manuskript 1968.
Heese,
G.: Fuenfzig Jahre Sprachheilkunde als Universitaetslehrfach
(mit Gutzmann-Bibliographie). Wiss. Z. HU Berlin, Ges.Sprachwiss.
R. 4 (1954/55), 8187.
Heymann,
G.: Zum Gedaechtnis an Hermann Gutzmann. Z. Laryng. Rhinol.
11 (1923), 387-358.
Hoffmann,
A.: 25 Jahre Sprachkrankenfuersorge: 1904-1929, Erkenntnisse
and Erfahrungen. Handschriftl. 32 S.
Kindler,
W.: Die Geschichte der Oto-Rhino-Laryngologie in Berlin. Stuttgart:
Thieme 1956.
Leden,
H. v.: From Galen to Gutzmann. HNO-Praxis 6 (1981), 175-178
Leden,
H. v.: A cultural history of the larynx and voice. In: R.T.
Sataloff (Ed.): Professional voice, the science and art of clinical
care. 2nd ed., Singular Publishing Group, Inc., San Diego 1997
Leicher,
H.: Zum 40. Todestag von Hermann Gutzmann sen. Z. Laryng. Rhinol.
41 (1962), 733-734.
Nadoleczny,
M.: Zum Gedaechtnis an Hermann Gutzmann. Z. Laryng. Rhinol.
11 (1923), 379-386.
Nadoleczny,
M.: Hermann Gutzmann verstorben. Muench. Med. Wschr. 69 (1922),
1786-1787.
Perelló,
J.: The history of IALP 1924-1976. Ed. S. A. Augusta (1976),
34.
Scholz,
W.: Die Bedeutung Hermann Gutzmanns in seiner Zeit und heute.
Folia phoniat. 8 (1956), 58-62.
Seeman,
M.: Muendl. Mitt. vom 25. z. 1971 ueber Persoenlichkeiten der
Phoniatrie.
Seeman,
M. u. Lastovka M.: Die Anfaenge der europaeischen Phoniatrie
und die Hauptrichtungen ihrer Entwicklung. Referat II. UEP-Kongress.
Prag 1973 (Manuskript).
Stern,
H.: Hermann Gutzmann verstorben. Mschr. Ohrenheilk. 56 (1922),
887-892.
Wethlo,
F.: Die Entwicklung des Laboratoriums fuer experimentelle Phonetik
und Akustik. Wiss. Z. HU Berlin, Ges.Sprachw. R. 4 (1954/1955),
89-90.
Wendler,
J. (Ed.): 75 Jahre Phoniatrie. Festschrift zu Ehren von Hermann
Gutzmann sen. HU Berlin, 1980
Zehmisch,
H.: Er brachte Licht ins Dunkel Zum Gedenken an J. N.
Czermak anlässlich seines 100. Todestages am 16. September
1973. Zschr. Ärztl. Fortbild. 67 (1972), 949-951
Zehmisch,
H.: Erinnerung an den traurigen Irrtum des berühmten Chirurgen
Johann Friedrich Dieffenbach. HNO-Praxis 2 (1977), 144
Zumsteeg,
H.: Rueckschau auf aerztliche Taetigkeit in der Sprachheilpaedagogik.
Z. Heilpaed. 12 (1960), 607-612.
ueber
H. Dahmann (in memoriam). Z. Laryng. Rhinol. 22 (1932), 511-512.
ueber
F. Wethlo. Z. Phonetik u. allg. Sprachwiss. 113 (1960), 93-97
(Wethlos wissenschaftliches Werk).
Books
Barth,
E.: Einfuehrung in die Physiologie, Pathologie und Hygiene der
menschlichen Stimme. Leipzig: Thieme 1911.
Flatau,
Th. S., Gutzmann, H. sen.: Die Bauchrednerkunst, geschichtliche
und experimentelle Untersuchungen. Leipzig 1894.
Flatau,
Th. S., Gutzmann, H. sen.: Hygiene des Kehlkopfes und der Stimme,
die Stimmstoerungen der Saenger. Wien 1898.
Flatau,
Th. S.: Die funktionelle Stimmschwaeche der Saenger, Sprecher
und Kommandorufer. Charlottenburg : Buerkner 1906.
Helmholtz,
H. v.: Die Lehre von den Tonempfindungen als physiologische
Grundlage für die Theorie der Musik, Vieweg, Braunschweig
1863, 6. Aufl. 1913
Kussmaul,
A.: Die Stoerungen der Sprache. (Versuch einer Pathologie der
Sprache.) Leipzig: Vogel 1877.
Merkel,
C. L.: Anthropophonik. Leipzig: Abel 1863.
Mueller,
J.: Handbuch der Physiologie des Menschen, zweiter Band, 1840
Musehold,
A.: Allgemeine Akustik und Mechanik des menschlichen Stimmorgans.
Berlin: Springer 1913.
Nadoleczny,
M.: Untersuchungen ueber den Kunstgesang. Berlin: Springer 1923.
Nadoleczny,
M.: Kurzes Lehrbuch der Sprach- und Stimmheilkunde, z. Aufl.
Leipzig: Vogel 1926.
Monographies, Ph.D. Theses, and book Chapters
Berger, W.: Ueber normale und pathologische Gleitlaute. Med.
Habilschr. 1931.
Dahmann,
H.: Ueber die Lumen- und Druckverhaeltnisse in der Speiseroehre.
Med. Habilschr. 1922; Z. HNO-Heilk. 7 (1924), 329-377.
Flatau,
Th. S.: Hygiene des Kehlkopfes und der Stimme, Stimmstoerungen
der Saenger. In: Hdb. der Laryngologie und Rhinologie. Bd. 1.
Hrsg. von P. Heymann. Wien: Hoelder 1898.
Flatau,
Th. S.: Die Krankheiten der Sing und Sprechstimme. In: Hdb.
d. HNO-Heilk. Hrsg. von A. Denker u. O. Kahler. Bd. 5. Berlin:
Springer 1929.
Gutzmann,
H. jun.: Gutzmanns Sprechuebungsbuch. 20. Aufl. Osterwieck,
Wien: Staude 1942.
Nadoleczny,
M.: Sprach- und Stimmstoerungen im Kindesalter. In: Hdb. der
Kinderheilkunde. Hrsg. von M. Pfaundler u. A. Schlossmann. Leipzig:
Vogel 1912.
Nadoleczny,
M.: Physiologie der Stimme und Sprache. In: Hdb. d. HNO-Heilk.
Hrsg. von A. Denker u. O. Kahler. Bd. 1. Berlin: Springer 1925.
Nadoleczny,
M.: Sprachstoerungen. In: Hdb. d. HNO-Heilk. Hrsg. von A. Denker
u. O. Kahler. Bd. 5. Berlin: Springer 1929.
Schilling,
R.: Die Atembewegungen in Sprache und Gesang. Med. Habilschr.
1922.
Schilling,
R.: Die Untersuchungsmethoden der Stimme und Sprache. In: Hdb.
d. HNO-Heilk. Hrsg. von A. Denker u. O. Kahler. Bd. 5. Berlin:
Springer 1925.
Articles
in Journals
Berger, W.: Subglottische Druckmessungen an Kanuelentraegern.
Z. Laryng. Rhinol. 25 (1934), 28-38.
Berger,
W.: Ueber Vokaltheorie. Arch. Sprach- u. Stimmheilk. 1 (1937),
150.
Dahmann,
H.: Die Aufbauelemente der Sprache. Uebersicht ueber ihr Zusammenwirken
und ihre Stoerungen. Z. Laryng. Rhinol. 19 (1930) 260-276.
Dieffenbach,
J.F.: Die Heilung des Stotterns durch eine neue chirurgische
Operation. A. Förster, Berlin 1841
Flatau,
Th.: Ueber die optischen Verhaeltnisse des Kehlkopfendoskops.
Die Stimme 6 (1912), 225 u. 260; Cbl. Laryng. 30 (1914), 418.
Flatau,
Th.: Disposition und Indisposition beim Singen. Die Stimme 6
(1912), 354; Cbl. Laryng. 30 (1914), 211.
Flatau,
Th.: Zur Physiotherapie der funktionellen Stimmstoerungen. Die
Stimme 7 (1913), 265-271; Cbl. Laryng. 30 (1914), 64.
Gutzmann,
H. jun.: Zur Behandlung des sprachunfertigen Kleinkindes. II.
Vers. dtsch. Ges. Sprach- u. Stimmheilk. Leipzig 1928. Leipzig:
Kabitzsch 1929, 92.
Gutzmann,
H. jun.: Erbbiologische, soziologische und organische Faktoren,
die Sprachstoerungen beguenstigen. Arch. Sprach- u. Stimmheilk.
3 (1939), 135.
Katzenstein,
J.: Ueber Probleme und Fortschritte in der Erkenntnis der Vorgaenge
bei der menschlichen Lautgebung nebst Mitteilung einer Untersuchung
ueber den Stimmlippenton und die Beteiligung der verschiedenen
Raeume des Ansatzrohres an dem Aufbau der Vokalklaenge. Passow-Schaefers
Beitr. 3 (1910), 292-326.
Katzenstein,
J.: Ueber Brust-, Mittel- und Falsettstimme. Passow-Schaefers
Beitr. 4 (1911), 271-301.
Katzenstein,
J.: Bemerkungen ueber Taetigkeit und Bestrebungen des Phonetikers.
Passow-Schaefers Beitr. 12 (1919), 86-96.
Loebell,
H.: Palilalie oder Stottern. Z. Laryng. Rhinol. 18 (1929), 191-196.
Loebell,
H.: Stimmcharaktere und Kretschmersche Typen. Z. Laryng. Rhinol.
23 (1932), 307-313.
Loebell,
H.: Zur Frage des freiwilligen Schweigens. IV. Vers. dtsch.
Ges. Sprach- u. Stimmheilk. Muenchen (1934), 61-66.
Loebell,
H.: Gehoer und Sprachstoerungen. Dtsch. Med. Wschr. 16 (1935),
619-621.
Loebell,
H.: Seelentaubheit. Arch. Ohren usw. Heilk. 154 (1944), 157.
Nadoleczny,
M.: Was muss der HNO-Arzt von Sprach- und Stimmheilkunde wissen?
Z. HNO-Heilk. 44 (1938), 1 78.
Nadoleczny,
M.: Kurpfuscherei an Sprach- und Stimmkranken und die Schuld
der AErzte. Muench. Med. Wschr. 78 (1931), 1139.
Schilling,
R.: Gesang und Kreislauf. Z. HNO-Heilk. 3 (1922), 533-541
Schilling,
R.: Ueber die Anwendung der Kollektivmasslehre in der Phoniatrie.
Z. HNO-Heilk. 12 (1926), 672-677.
Schilling,
R.: Ueber die Stimme erbgleicher Zwillinge. Klin. Wschr. 15
(1935), 756-757.
Schilling,
R.: Ueber Stimmeinsaetze. Proc. III Int. Congr. Phonet. Sciences.
Ghent 1938. 178.
Tonndorf,
W.: Die Mechanik bei den Stimmlippenschwingungen und beim Schnarchen.
Z. HNO-Heilk. 12 (1925), 241-245.
Tonndorf,
W.: Die Wechselbeziehungen zwischen dem Kehlkopf und seinem
Ansatzrohr bei der Bildung der Sprachlaute. Z. HNO-Heilk. 18
(1927), 490-497.
Wethlo,
F.: Die Obertoene. Die Stimme 5 (1910/11), 321-361.
Wethlo,
F.: Die Schwingungen der Stimmlippen. Die Stimme 7 (1913), 329-333.
Wethlo,
F.: Praxis der phonetischen Tonhoehenmessung. Z. Laryng. Rhinol.
18 (1929), 257-261.
Zumsteeg,
H.: Rekurrenslaehmung bei Bronchial-Tuberculose. Charité-Annalen
33 (1911.
Zumsteeg,
H.: Ueber Erkrankungen der Kommandostimme. Dtsch. Militaeraerztl.
Z. (1912) H. 2.
Zumsteeg,
H.: Die Stimmschwaeche beim Kommandieren. Militaer-Blaetter,
Okt./Nov. 1912.

Germany
East
(German Democratic Republic, GDR)
Juergen
Wendler (Berlin) and Johannes Pahn (Rostock)
Taken
from Gutzmann-Festschrift (1980), updated and translated into
English by J. Wendler
Development
of the Specialty
Under the difficult conditions of life after the end of the
2nd World War, phoniatrics almost had come to succumbing completely.
1945, only H. Gutzmann jun. worked in the field of the then
Soviet occupation zone in Berlin as head of the Charité
ambulatory for the voice and speech/language disabled, together
with Wethlo, the head of the phonetic laboratory. 1948, when
Gutzmann was dismissed for political reasons, the ambulatory
was attached to rehabilitative pedagogy, and there was no medical
phoniatric department in Berlin anymore. Scholz from Goerlitz
tried to provide medical support to the now pedagogic facilities
in a self-sacrificing way. He also ran the first phoniatric
postgraduate training course after the war in Berlin.
By
the same time, Habermann started scientific and practical phoniatric
work at the university ENT clinic in Leipzig, which led him
to habilitation (Ph.D.) 1953. In Halle, Pfau dealt with phoniatrics
in a systematic way from 1953 and founded in 1954, supported
by the professor of otorhinolaryngology Eckert-Moebius, a new
department. He started, together with the speech scientist H.
Krech, director of the then Institut fuer Sprechkunde und phonetische
Sammlung in Halle, the first phase of a new development of phoniatrics
in East Germany. In 1960, a phoniatric course took place in
Halle under the direction of Jakobi and Pfau, which caused keen
interest and promoted the development of further facilities
substantially. Essential centers arose in Jena (Siegert, 1958),
Leipzig (Boehme, 1960), Greifswald (Gundermann, 1960, with the
first clinical ward 1965), Erfurt (Pahn, 1960), and Berlin (Wendler,
1963) at that time. Several leading representatives of otolaryngology
deserve thanks for their emphatic support: so mainly Eckert-Moebius
and Jakobi (Halle), Mrs. Albrecht (Jena), Moser (Leipzig) Schroeder
(Erfurt), Dietzel (Rostock), Zippel (Greifswald) and Krienitz
(Berlin). It is the educational help of the Prague Phoniatric
University Clinic, which is to stress particularly and gratefully
in this connection. All of the phoniatricians growing up in
the GDR (and young doctors from many other areas of the world)
were allowed to work with Seeman as well as with E. Sedlá?ková
and K. Sedlá?ek at that time. All ENT clinics of the
universities and medical academies in East Germany established
phoniatric departments soon, and the same was true for ENT departments
of regional hospitals and for several policlinics.
Soon
after the foundation of the Gesellschaft fuer ORL und
zerv.-faz. Chir. der DDR in the beginning of the sixties,
also a working group Phoniatrics was formed and
led by Moser, to deal with current problems. All ENT doctors
working in the field of phoniatrics, they were 19 meanwhile,
met from 1973 for regular conferences of this working group
and started with a systematic development of their special field.
In 1974, they published a Plan on phoniatric care in the
German Democratic Republic in coordination with the Ministry
of Public Health. This plan was based on recommendations of
the Union of the European Phoniatricians, and its stepwise realization
was included into the general governmental planning. From this
gets clear, that the Ministry pursued and supported the efforts
of the phoniatricians with interest.
On
December 7, 1974, a Section of Phoniatrics was constituted in
the frame of the ORL Society, directed by an executive board
of their own (Wendler, Reinsch, Siegert), which became a corporative
member of the Union of the European Phoniatricians (UEP) and
organized the VIth Congress of UEP in Weimar, 1977. In the same
year, governmental recognition of phoniatrics as an official
field of subspecialization to otorhinolaryngology was achieved
with a specific training program of 2 years. The postgraduate
education for phoniatricians was supervised by an expert group
of 5 phoniatricians appointed by the Academy for Postgraduate
Education of the GDR. Some 80 colleagues accomplished this program
and, thus, became specialists for ENT/phoniatrics.
There
were phoniatric postgraduate courses for ENT doctors since 1973,
organized by the Academy for Postgraduate Education, which also
introduced annual postgraduate courses for all phoniatricians
of the country since 1979. But also for ENT trainees and supervisors
for ENT training, phoniatric courses were available in Jena,
Rostock, and Berlin, and regional events like the Rostocker
Phoniatrierunden (Pahn) or the Berliner gesangswissenschaftliche
Tagungen (Seidner) completed the postgraduate program.
Students
of medicine and stomatology received a short introduction to
phoniatrics (4 or 2 lectures and 2 seminars) in the context
of the ENT program. For postgraduate education in otorhinolaryngology,
a 3 months training at a phoniatric department was obligatory.
Both for the students ENT examen at medical schools and
at the central ENT examinations for medical specialization,
phoniatrics was an obligatory integrated part. The High Schools
of Music in Berlin, Dresden, Leipzig and Weimar maintained close
relations to their regional phoniatric departments, which took
corresponding educative obligations (physiology and hygiene
of the voice for students of singing) usually. A subject area
audiology phoniatrics assistant was established
at the medical technical colleges in Halle, Jena, Greifswald
and Erfurt. The period of training was 3 years.
The
scientific development of the specialty was promoted essentially
by the phoniatric symposia with international participation,
initiated by Moser in Leipzig 1963. Main topics covered all
areas of phoniatrics, as there were experimental basics, endocrinology,
hearing and information, hearing impaired children, larynx and
respiration, expert opinions, therapeutic methods, methods of
investigation, stuttering, cluttering, functional dysphonias,
delayed speech/language development, dyslalias, aphasias, neurologic
disorders etc..
In
the following, some main fields of work shall be mentioned and
some results shall be quoted.
Voice
Physiology
The new ideas about voice production published by Husson were,
also in the GDR, motivation for experimental studies that contributed
to the refutation of the so-called neurochronaxic theory. Pfau
(1960) at first checked the nervous supply for the larynx by
electrical stimulation of the laryngeal nerves of the dog, and
in his results stressed that, by the contraction of the M. cricothyroideus,
the anterior part of the cricoid is pulled towards the thyroid
and not reverse (thyroid towards cricoid), as it was shown in
most textbooks until then. This proved an essential aspect of
the function of the laryngeal framework: the tilting movement
of the cricoid allows stretching the vocal folds.
Measurements
of vocal folds length (Pfau 1961; Wendler, 1966) confirmed
the assumption that with increasing pitch the vocal folds become
longer and, thus, more tense. These observations supported the
myoelastic basis of voice production. The results of Hussons
investigations on the coherences of chronaxia and voice category
could not be confirmed (Pfau, 1962). Experiments on the metabolism
of the human laryngeal musculature in view of the LDH isoenzym
distribution (Hanson and Lotz, 1973) proved once more that the
special biochemical activity of the M. vocalis to be demanded
after Husson couldnt be substantiated.
Flach
et al. (1966) discussed the acoustic meaning of the recessuses
piriformes by means of laryngographic and sound analyses related
examinations. With their influence eliminated, the intensities
of partial tones were found reduced in the higher formant area.
With similar methodology, the same authors (1968) took position
to the question of the influence of hereditary factors on the
sound characteritistics of the voices of twins. Far-reaching
concordance arose with respect to the dimensions of larynx and
trachea as well as to the intensity and number of the partials
in the spectrogram in the context of identical twins, while
non-identical twins showed clear differences at these features.
Flach et al. (1973), who dealt with problems of the singing
voice in several papers, mentioned also the pneumatization of
the frontal sinus in singers and came to the end that normal
or large-scale frontal sinuses are of importance for the perception
of certain sensations of vibration.
Studies
on the intraindividual spectral variability of the human voice
sound (Wendler, 1972) revealed that changes of the sound of
the voice as a function of pitch and voice power follow definable
rules, what is important for the judgment of voice qualities.
Pfau
(1967, 1973) presented an extensive, clinical and experimental
study on the classification of the human voice (voice classes)
in the context of his habilitation (Ph.D. thesis).
Overtone
singing (or formant singing) was object to experiments that
clearly indicated resonatory features of the vocal tract as
the generating principles (Wendler et al., 1988).
Voice
Diagnostics
The perceptive judgment of voice qualities and degrees of distortion
still remains an essential basis of diagnostics. Primarily,
the section of phoniatrics followed suggestions from Pahn (1976)
and Wendler (1973). Later on, the so-called RBH system (Wendler
et al., 1986, Nawka and Anders, 1996) was widely accepted, with
the qualitative parameters R for roughness due to vibratory
irregularities of the vocal folds and B for breathiness due
to turbulences of unmodulated air caused by incomplete closure,
while H stands for the general, quantitative measure hoarseness
and describes noise components of any origin. All parameters
are indicated as 0 = not existing, 1 = low degree, 2 = medium
degree, 3 = high degree according to subjective assessments.
This system, similar to the Japanese GRBAS scale, turned out
to be quite useful as a basic tool for practical application.
As
for the judgment of the vocal fold vibrations, stroboscopy has
gained general acceptance. Statements on the phonatory conditions
during the stroboscopic investigation should, generally, be
part of the documentation, because, the stroboscopic phenomena
vary widely with pitch and intensity of phonation (Wendler,
1967). The development of microstroboscopy (Seidner et al. 1972)
resulted in a new quality of the findings and, thus, led to
an essential improvement in diagnostics as well as in therapy
as far as indirect operations on the vocal folds are concerned.
The
introduction of photokymography of the larynx (Gall et al. 1973,
1974, 1978) opened up new perspectives for a thorough analysis
of the real vibratory pattern of the vocal folds with all essential
parameters included.
Electroglottographic
examinations led to more exact definitions of the single curve
(Reinsch et al. 1972) as well as for the recording of new parameters
at the registration of the course of the overall curve (Jentzsch
et al. 1978): vibratory onset, declining time, amplitude quotient.
These parameters were recommended for the differentiation of
functional dysphonias.
The
hopes put into pneumotachography (Stuerzebechers et al. 1973),
unfortunately, did not come true. Studies from Seidner et al.
(1974, 1976) as well as from Bastian et al. (1978) demonstrated
that the method, due to very wide intra- and interindividual
variability of the measures, is not useful for diagnostics.
Unger
(1978) summarized the results of pneumotachographic and electroglottographic
examinations (overall curve) in a doctorate B (Ph.D.) thesis.
The comparison of electroglottographic and pneumotachographic
parameters led, as to this publication, to better founded assessments
regarding diagnostics, therapy and prophylaxis of voice disturbances.
Siegert
(1969) chose the intraoesophageal pressure in reference to the
subglottic pressure and the sound pressure level of the radiated
voice as basic parameters for fitness examinations of the voice.
Hoefner et al. (1975, 1978) carried out extensive mathematical
processing of corresponding data and calculated normal values.
They arrived at the conclusion that this complex method provides
exact information on the degree of vocal efficiency, typical
vocal behavior etc. by the measures of phonatory threshold and
degree of vocal efficiency. This should be an objective basis
for voice diagnostics. By additional recording of frequency
and respiratory parameters (abdominal and thoracic pneumogram),
Siegert also strived for a qualitative assessment of the speaking
and the singing voice.
Investigations
on the commanding voice (Kuehn, 1976, 1977, 1979) showed that
the subglottic pressure, due to high variability, does not allow
a definite separation of pathological voices. As for the performance
of the commanding voice, the relationship of minimum to maximum
volume of the voice is an essential criterion.
Pahn
et al. (1976) used the effective sound pressure of a definite
disturbing noise in dB that regulably conceals the vowels and
voiced consonants, as measure for the vocal penetration power.
The statement is given in dB disturbing noise at 50% comprehensibility.
The
automatic voice range profile measurement (also called phonetogram)
including the intensity of the high formant region as introduced
by Seidner, Rauhut et al. (1979) allows a quick overview on
the basic voice functions and provides very special statements
in the assessments of singing voices (e.g. vowel equalization,
register handling). A standard was set and recommended by UEP
(Seidner, Schutte, 1982), and Seidner et al. (1985) made a proposal
for numerical interpretations. Voice range profile measurements
have been widely adopted meanwhile and are part of basic voice
assessments in many areas of the world.
First
experiments with long-term average spectral analyses (LTAS)
of running speech (Wendler et al. 1979) were considered encouraging.
The method may provide not only an objective classification
of degrees of hoarseness, but also an essential help in the
search for diagnoses.
Clinic
The achievements of phoniatrics in the GDR on clinical sector
were determined strongly by the education of the phoniatricians
as subspecialists of otorhinolaryngology. Every phoniatrician
was an ENT specialist and had the whole spectrum of this education
at his disposal, e.g. also on the operative field.
Pfau
(1969) and Jung (1971) dealt with intubation damages. Pfau pointed
to recurrent nerve and internus pareses besides the well-known
formations of granulomas after intubation. In numerous preoperative
examinations of children, Jung observed pathological laryngeal
findings already before the intubation, so that damages might
be feigned. Pfau (1973) showed by histological investigations
that for the emergence of granulomas epithelial lesions and
bacterial infections play a favoring role. Simultaneously, in
many cases of granulomas, vocal fold polyps and Reinkes
edema, an increased voice loading seems to be of meaning. Therefore,
a durable success can be expected only by an additional training
therapy despite of operative removals, as a rule. The observation
of Pfau seems to be considerable that descending inflammations
and allergy are, contrary to many references, of minor meaning
in the etiology of Reinkes edema.
Wendler
(1969) reported of endolaryngeal operations in indirect microscopy.
He recommended, on proposal of Seidner (1972), indirect microstroboscopic
technology later. They stressed the functional aspects of indirect
endolaryngeal phonosurgery with the patient awake: visual as
well as perceptual monitoring during the intervention allow
very precise manipulations, even on smallest lesions. Long-term
follow-up studies on 571 out of more than 5000 operations revealed
positive results in the order of more than 90% (Wendler a. Seidner,
1978, 1991), and all of the operated singers (more than 100
mean-time) returned to their usual performances without any
restrictions (Seidner, 1989). Thyroplastic procedures according
to Isshiki were introduced successfully and modified (Wendler,
1984) as well as Laser-arytenoidectomies. The use of Laser-techniques
in phonosurgery was systematically studied and applied by Nawka
(1993). A new approach to pitch raising by shortening of the
vibrating glottis was established (Wendler, 1990).
Tonsillectomy
in voice professionals has provoked discussions, particularly
with singers, again and again. Flach et al. (1965) carried out
frequency analyses related to vocal results after 42 tonsillectomies.
Practically, no negative acoustic changes arose so that the
operation can be recommended in this regard. Pfau (1954) however
also mentioned the dangers with nervous singers and declines
the tonsillectomy here without indicatio vitalis. An unfavourable
prognosis can be expected after Pahn (1975), if chronic pharyngitis,
particularly lateralis, considerable dysaesthesias and a strong
functional component of disturbance already exist prior to tonsillectomy.
Pfau
(1965) dealt with alloplastic implants at unilateral vocal fold
paralyses and, because of the same inert qualities as teflon
(polytetrafluoraethylen), recommended Ekafluvin (polytrifluormonoaethylen)
produced here. Pahn (1974) took position to the operative voice
improvement at homolateral N. recurrens and N. laryngeus superior
pareses. The mostly extreme voice disturbance is explicable
with the great difference of tension between the two vocal folds
and can be improved decisively by elimination of the contralateral
M. cricthyroideus and additional voice therapy.
Observations
on voice virilizations after treatment of women and children
with heterosexual hormones and anabolic steroids were the starting
point for examinations on hormonal dysphonias) Wendler, 1968,
Tzschoppe et al., 1974; Zehmisch, 1974). Ovulation inhibitors
also can trigger voice alterations under certain conditions
in terms of an incipient virilization and may affect highly
qualified vocal performances as required in professional singing
(Wendler, 1969, 1972; Pahn, 1978).
Heidelbach
et al. (1969) pointed at laryngological phoniatric aspects in
Acromegalia, and Schleier et al. (1977) reported about phoniatric
findings in children with primary congenital hypothyreosis.
While local changes determine the symptoms of Acromegalia in
the laryngeal and pharyngeal area, congenital hypothyreoses
primarily cause delays of speech-language development in connection
with oligophrenia, psychomotoric deceleration as well as inner
ear hearing loss.
Heinemann
(1974) presented a summarizing report on voice and speech/language
disorders (Ph.D. thesis) as a result of endocrinological diseases
as well as about iatrogenic hormonal disturbances after androgenic
or anabolic hormones.
In
the area of the oncology, Hanson and Bruchmueller (1978) dealt
with precancerous lesions of the larynx with regard to katamnestic,
clinical diagnostic and scanning microscopic examinations.
Two
kinds of chronic laryngitis can be distinguished: a) the flat
parakeratotic and b) the granulating hyperplastic one. The latter
led to a larynx carcinoma in 25% of all cases. The papillary
keratosis (after Kleinsasser) requires special attention in
this regard. The malign degeneration rate was higher than with
the flat and verrucose keratosis. As an important diagnostic
aid, the toluidine blue test (Richart) of the mucous membrane
was stressed.
In
the rehabilitative sector, Schleier (1976) dealt with voice
function related results after radiotherapy and chordectomy
for vocal fold carcinomas. The results permit the conclusion
that, for the choice of the clinical procedure, the analyses
of the final functional results should be included in the consideration,
naturally with respect to the stage and the best possible success
of treatment quoad vitam. Phoniatric postoperative care is to
be recommended in every case.
The
results of treatment at voice disturbances as well as the comparability
of the successes of treatment received increasing attention.
The first effort in this direction did Wendler (1966) on the
basis of a differentiated evaluation of 600 patients. In agreement
with Siegert (1965), he came to the end that for the assessment
of a neurosis as cause for voice disturbances, caution is demanded.
Riess et al. (1976) continued with the assessment of therapeutic
successes on the base of 750 patients with check-ups 4 1/ 2
years (on average) after the first treatment. For the therapy
of vocal fold nodules, the microstroboscopic removal with subsequent
training therapy proved as clearly favourable compared to the
purely conservative methods. Parents counselling was in the
foreground in children with nodules. Hanson (1976) arrived at
the same result after examinations of 70 children with hyperfunctional
dysphonias. An extensive study on the results of treatment by
training therapy of voice and speech/language disorders on the
base of 4 000 patients came from Ulbrich et al. (1977), with
details on frequency distribution, diagnosis, age-group, profession
and possibility for documentation. Another suggestion to improve
comparability was published by E. Pahn (1977). 10 different
methods of investigation or measurings, which include the complete
communication chain, are used to objectify the results of treatment.
The practical application of the scheme is shown at the success
of treatment of voice disturbances that exclusively can be traced
back to wrong use.
The
efforts on improvements in the comparability of the result of
treatment require new agreements on terminology (Wendler et
al. (1973). The symptomatic main groups hyper and hypofunctional
dysphonias were subdivided into four etiologically orientated
subgroups: constitutional, habitual, ponogenic and psychogenic.
The voice qualities were related to assessments of the phase
of closure and regularity of the vocal fold vibrations, to the
resonance features of the vocal tract and to vocal intensity.
Questions of terminology have been under permanent, fruitful
discussion, also in the frame of UEP.
In
a summary-like presentation on the coherences between voice,
language and the orofacial system, Heidelbach (1975) pointed
at essential bases for further studies. Boehme (1966) had preceded
with his Ph. D. thesis about disturbances of language, voice
and hearing due to brain damages in early childhood. This textbook-like
publication is valid on theoretical and diagnostic sectors to
this day. Wendler et al. raised the therapeutical side (1969)
with statements on the prognosis of childrens speech/language
disorders.
An
essential contribution to the problems of stuttering came from
Siegert An essential contribution to the problems of stuttering
came from Siegert et al. (1974) with an analysis of about 500
stutterers in the age of 5 to 14 years based on EEG findings.
After this, the EEG was taken out of routine diagnostics of
monosymptomatic stuttering. Zehmisch (1963) dealt with the stutterer
in military service, according to which the fitness for service
was made dependend, generally, on language negotiability. Wendler
(1981) presented an overview on current aspects and therapeutic
strategies in stuttering based on an international questionnaire
campaign covering more than 10.000 treated patients. For stuttering
in early childhood, the indirect approach (intensive parents
counselling only, no direct speech therapy) was considered to
lead to the best results.
A
larger number of papers on diagnostics, therapy and rehabilitation
of cleft patients dates from Muehler (1965, 1969, 1971, 1972,
1975). His functional assessments of pharyngeal plastics, according
to the criteria R (Resonance features), D (nasale Durchschlaege,
nasal blows), V (Artikulationsstellenverlagerung,
articulatory posture deviations) und M (mimic disturbances)
attracted special attention. The degrees of severity 0 to 3
as indices to capitals led to a new quality in the assessment
of success.
Concerning
late phoniatric therapy for cerebral palsy, spastic children,
there is a paper of E. and J. Pahn (1972).
Suitability,
Fitness
Phoniatric fitness examinations for professions with extraordinary
voice and speaking load were a common issue of all phoniatricians
of the GDR and they were developed with quite special interest.
The result was a well-organized, obligatory fitness examination
of all applicants for studies of these professional groups on
a legal basis.
First
beginnings of these examinations go back to Krech, who, as speech
scientist and speech trainer, examined students of pedagogics
as early as in 1950 and drew attention to questions of education
and suitability and fitness. In 1966 and 1967, Siegert was the
first phoniatrician to report on medical efforts and experiences
in this field. He was followed by Gundermann et al. (1967),
Pahn et al. (1969) and Gundermann again (1970) with his monograph
on the professional dysphonias. As from the middle of the sixties,
there were several local settlements based on individual arrangements
between the matriculating training facilities and single phoniatric
departments. An essential organizational step was reached 1971
by Pahn with an official regulation for the district of Rostock
regarding systematic examinations of all educational applicants
for studies (Rostock model).
Making
use of all these experiences, a uniform introduction of fitness
examinations in the entire country was achieved in 1974 via
a common directive of the ministries for health services and
for higher education. This result proved, in return, to have
a further stimulating effect on the development of phoniatrics.
The
further scientific foundation of this system, after 1970, was
promoted, particularly, by the work of Boehme (1971), Pahn (1972,
1974), Seidner et al. (1972), Heinemann (1972), Schleier (1975),
J. Pahn et al. (1976a), Hanson et al. (1976), and J. Pahn et
al. (1976b).
Whilst
the earlier work was aiming mainly at rationales of the necessity,
the topic of investigation and the rates of rejections, later
studies refer to criteria of investigation and already to first
results of success. The working group fitness of
the section of phoniatrics with Heidelbach, Heinemann, Pahn
and Zieger could, finally, summarize the essential cognitions
and suggest criteria for the investigations, which were adopted
by the section in 1977 as obligatory. After the introduction
of a uniform documentation at all phoniatric facilities in the
GDR (Heidelbach, 1981), Heidelbach collected the data of some
100.000 subjects and reported on several occasions about preliminary
results. He died, before he could complete this unique work.
R. Berger (1988) extended the scope to questions of inability
to work in voice intensive professions (expert opinions).
This
program required the formation of uniform valuation scales and
common procedures for the valuation. It also made a good base
for new fields of research, particularly the elaboration of
professiograms in voice professions, which have a decisive influence
on the criteria of investigation after todays knowledge.
An earlier attempt at professiograms based on the work of speech
trainers had been made by Siegert 1965. Detailed investigations
on the interrelations between noise and voice were carried out
by Siegert (1966, 1967), Pahn (1974), Schleier (1977), and Klingholz
et al. (1978). A dominating roll of the noise was found as to
the etiopathogenesis of voice disturbances, an issue, which
might be object of further examinations. All of the authors
agreed that not only various noise intensities, but also the
qualities of the noise lead to certain voice speech related
reactions with high meaning for voice diseases. The latter are
seen, according to Klingholz et al., increasingly from the 3rd
year of work up to the 7th year of work in the noise environment.
Further examinations of J. Pahn et al. (1976 B) draw the attention
to the roll of the constitutional voice power and offered a
practicable measurement procedure. After this, a constitutionally
middle voice ranges, under the condition of a microphone
distance of 10 cm, from 80 to 84 dB at normal speaking loudness,
from 90 and 94 dB at maximum speaking loudness without increase
in speaking pitch, and from 100 and 104 dB at calling voice.
Small voices are below, great voices
above these ranges. The constitutionally small voice is subject
to a special high endangering in voice professions with a certain
noise loading.
The
training and the professional use of the singing voice put very
special demands on the fitness examinations. There is no doubt
that the very first investigations on vocal fitness were carried
out in this professional area, but, more by singing teachers
than by medical doctors. Meantime, competent phoniatricians
were responsible for the fitness examinations of students of
singing at the musical high schools: Behrendt (Leipzig), Flach
and Heidelbach (Dresden), Seidner (Berlin) and Siegert (Weimar).
Heidelbach (1976) wrote his Ph. D. thesis about the topic of
the suitability and fitness for the singers profession.
Main topics were methods of investigation, electronic databases
and processing, valuation of findings and criteria, the roll
of the personality, classification of voice categories, and
statements on the reduction of the dropout rate. Seidner (1985)
reported on 20 years of experiences with singing students in
Berlin. The fitness examinations for the three major childrens
and youth choirs were in the hands of Behrendt (Thomaner-Chor,
Leipzig), Heidelbach (Kreuz-Chor, Dresden) and Pahn (radio youth
choir, Wernigerode).
Literature
(including a few publications which appeared
after 1990, but were based on work done before)
Books
Böhme, G.: Stimm-, Sprach- und Hörstörungen.
Jena: Fischer 1969.
Böhme,
G.: Untersuchungsmethoden der Stimme und Sprache. Leipzig: Barth
1972.
Pahn,
J.: Stimmübungen für Sprechen und Singen. Berlin:
Volk und Gesundheit 1968.
Phoniatrie.
Hrsg. von H. Jakobi. Leipzig: Barth 1963.
Seidner,
W., Wendler, J.: Die Sängerstimme. Berlin: Hentschel 1978,
1982, 1997
Wendler,
J. (Ed.): 75 Jahre Phoniatrie. Festschrift zu Ehren von Hermann
Gutzmann sen. HU Berlin, 1980
Wendler,
J.; Seidner, W.: Lehrbuch der Phoniatrie Leipzig: Thieme 1977,
1987
Wendler,
J.; Seidner, W.; Kittel, G.; Eysholdt, U: Lehrbuch der Phoniatrie
und Pädaudiologie. Stuttgart, Thieme 1996
Monographies, Ph.D. Theses, Book Chapters
Behrbohm,
H.; Kaschke, O.; Nawka, T.: Endoskopische Diagnostik und Therapie
in der HNO. Jena, Fischer 1997
Berger,
R.: Tauglichkeit und Berufsunfähigkeit phoniatrische
Untersuchungen bei Pädagogen. Med. Diss. B, Leipzig 1989
Böhme,
G.: Störungen der Sprache, Stimme und des Gehörs durch
frühkindliche Hirnschädigungen. Med. Habil.-Schr.
Leipzig 1965. Jena, Fischer 1966.
Böhme,
G.: Anatomie des Kehlkopfes; Kehlkopfphysiologie; Kehlkopfentzündungen;
Die spezifischen Entzündungen des Kehlkopfes; Laryngismus
stridulus; Kehlkopflähmungen; Kehlkopfverletzungen; Grundlagen
der Phoniatrie. In: Die Erkrankungen an Hals, Nase, Ohr und
an den oberen Luft- und Speisewegen. Hrsg. von F. Moser. Jena:
Fischer 1971.
Gall,
V.: Glottiskymographie. Med. Habil.-Schr. , Halle (Saale) 1984
Gundermann,
H.: Die Berufsdysphonie. Med. Habil.-Schr. Greifswald 1968.
Leipzig: Thieme 1970.
Gundermann,
H.: Wesen, Bedeutung und Entwicklung der Sprache. In: Phoniatrie
und Pädoaudiologie. Hrsg. von P. Biesalski, G. Böhme,
F. Frank u. R. Luchsinger. Stuttgart: Thieme 1973.
Habermann,
G.: Physiologie und Phonetik des lauthaften Lachens. Med. Habil.-Schr.
Leipzig 1954. Leipzig: Barth 1955.
Hanson,
J.; Bruchmüller, W.: Die Präkanzerosen des Larynx
- Kritische Hinweise zur Diagnostik und Therapie auf Grund katamnestischer,
klinisch-diagnostischer und rasterelektronenmikroskopischer
Untersuchungen. Med. Habil.-Schr. Halle 1978.
Heidelbach,
J.-G.: Über die Methodik, Wertigkeit und den Nutzen laryngologisch-phoniatrischer
sowie gesangspädagogisch-physiologischer Untersuchungen
für die Eignung zum Sängerberuf. Med. Habil.-Schr.
Dresden 1976.
Heinemann,
M.: Stimm- und Sprachstörungen als Folge endokrinologischer
Krankheitsbilder sowie iatrogene Hormonstörungen bei Gabe
androgener oder anaboler Hormone, Med. Habil.-Schr. Leipzig
1974. Hormone und Stimme. Leipzig: Barth 1976.
Mühler,
G.: Katamnestische und experimentelle Untersuchungen von Spaltträgern
im Krankengut der Klinik für platische und wiederherstellende
Kiefer- und Gesichtschirurgie Thallwitz unter besonderer Berücksichtigung
der Sprachergebnisse sowie der otologischen und rhinologischen
Problematik. Med. Habil.-Schr. Leipzig 1969.
Mühler,
G.: Sprachliche Rehabilitation. In: Spezielle Zahn-, Mund- und
Kieferheilkunde. Hrsg. von Rosenthal, Bethmann und Bienengräber.
Leipzig: Barth 1971.
Nawka,
T.: Endoskpoische Mikrochirurgie des Larynx mit dem CO2 Laser.
Med. Habil.-Schr. , HU Berlin 1993
Nawka,
T., Anders, L. Ch.: Die auditive Bewertung heiserer Stimmen
nach dem RBH-System. Doppel-Audio CD mit Stimmbeispielen. Thieme,
Stuttgart, 1996
Pahn,
J.: Erkennen von Sprach- und Stimmstörungen. In: Kinder-
und Jugendgesundheitsschutz. Hrsg. von Schmidt-Volmer und Neubert.
Berlin: Volk und Gesundheit 197? .
Pahn,
J.: Die phoniatrische Tauglichkeitsuntersuchung für pädagogische
Berufsgruppen. Med. Habil.-Schr. Rostock 1974.
Pahn,
J.: Tonsillektomie bei Stimmberufen aus phoniatrischer Sicht.
In: Fehler und Gefahren bei Routineeingriffen im HNO-Fachgebiet.
Hrsg. von Oeken und Kessler. Leipzig Thieme 1975.
Pfau,
W.: Die Klassifizierung der menschlichen Stimme. Med. Habil.-Schr.
Halle 1967. Leipzig: Barth 1973.
Seidner,
W.: Beiträge zur apparativen Stimmuntersuchung in der phoniatrischen
Praxis. Med. Diss. B, HU Berlin, 1984
Siegert,
C.: Die intraösophageale Druckmessung, eine Möglichkeit
zur Darstellung der Stimmfunktion. Med. Habil.-Schr. Jena 1969.
Siegert,
C.: Entwicklung der Sprache und des Sprechens. In: Phoniatrie
und Pädoaudiologie. Hrsg. von P. Biesalski, G. Böhme,
F. Frank und R. Luchsinger. Stuttgart: Thieme 1973.
Unger,
E.: Die Erfassung und Bewertung objektiver Parameter des Stimmapparates
mittels der Elektroglottographie und der Pneumotachographie.
Med. Habil.-Schr. Erfurt 1978.
Wendler,
J.: Die physiologische Variabilität der Frauenstimme. Med.
Habil.-Schr. Halle 1969.
Wendler,
J.: Stimm- und Sprachkrankheiten. In: Gerhardt, H.-J.: Vademekum
der HNO-Heilkunde. 1. Aufl. Leipzig: Thieme 1974. 2. Aufl. Leipzig:
Thieme 1978.
Wendler,
J.; Seidner, W.: Grundlagen der Phoniatrie. In: Die Erkrankungen
an Hals, Nase, Ohr und an den oberen Luft- und Speisewegen.
Hrsg. von F. Moser. 2. Aufl., Jena: Fischer 1986
Articles
Bastian, H.-J.; Sasama, R.; Unger, E.: Aerodynamische Leistungsprüfung
und Funktionsdiagnostik der normalen Frauenstimme. Folia phoniat.
30 (1978), 85-93.
Berger,
R.: Berufsunfähigkeit bei Pädagogen - eine phoniatrische
Analyse aus Berlin-Leipzig-Dresden. HNO-Praxis 14 (1989), 153-158
Flach,
M.; Schwickardi, H.: Über die Folgen der Septumresektion
und Tonsillektomie beim Sänger, objektiviert durch elektroakustische
Klanganalysen. Folia phoniat. 17 (1965), 129-149.
Flach,
M.; Schwickardi, H.: Die Recessus piriformes unter phoniatrischer
Sicht. Folia phoniat. 18 (1966), 153-167.
Flach,
M.; Schwickardi, H.; Steinert, R.: Zur Frage des Einflusses
erblicher Faktoren auf den Stimmklang (Zwillingsuntersuchungen).
Folia phoniat. 20 (1968), 369-373.
Flach,
M.; Schwickardi, H.; Köhler, H.: Die Stirnhöhlenpneumatisation
beim Sänger. Mschr. Ohrcnheilk. 107 (1973) 543-549.
Gall,
V.; Hanson, J.: Bestimmung physikalischer Parameter der Stimmlippenschwingungen
mit Hilfe der Larynx-photokymographie. Folia phoniat 25 (1973),
450-459.
Gall,
V.; Hanson, J.; Freigang, C.: Zur Larynx-Fotokymografie: Demonstration
einiger pathologischer Kehlkopf-Befunde. Mschr. Ohrenheilk.
108 (1974), 114-122.
Gall,
V.: Fotokymografische Befunde bei funktionellen Dysphonien,
Kehlkopflähmungen und Stimmlippentumoren. Folia phoniat.
30 (1978), 28-35.
Hanson,
J.; Bartelt, J.; Kluge, G.; Passolt, W.: Zur Prognose kindlicher
Stimmstörungen. HNO-Praxis 1 (1976), 170-174.
Hanson,
J.; Lotz, P.: Die Energiestoffwechsellage der menschlichen Kehlkopfmuskulatur
aus der Sicht der LDH-Isoenzymverteilung. Mschr. Ohrenheilk.
107 (1973), 218-225.
Hanson,
J.; Kluge, J.; Passolt, W.; Bartelt, J.: Ergebnisse der phoniatrischen
Begutachtung von 240 Studienbewerbern für pädagogische
Berufe anhand einer Längsschnittuntersuchung. Wiss. Z,
Univ. Greifswald 25 (1976), 247-252.
Hanson,
J.; Bruchmüller, W.: Untersuchungen zur Intravitaldiagnostik
von Kehlkopfkarzinomen und ihren Vorstufen. HNO-Praxis 3 (1978),
249 - 254.
Heidelbach,
J.-G.; Toelle, D.: Laryngologisch-phoniatrische Aspekte bei
der Akromegalie. Folia phoniat. 21 (1969), 63-73.
Heidelbach,
J.-G.: Die Stimme und die Sprache - ihre Beziehungen zum orofazialen
System und die Bedeutung für bestimmte Berufsgruppen. Zahn-
Mund- u. Kieferheilk. 63 (1975), 356.
Heidelbach,
J.-G.: Zum Problem der edv-gerechten Dokumentation von Grundbefunden
in der Routinepraxis der Phoniatrie. HNO-Praxis 6 (1981), 228
Heidelbach,
J.-G.; Heinemann, M.; Pahn, J.; Zieger, K.: Die phoniatrische
Beurteilung der Tauglichkeit für Sprechberufe. HNO-Praxis
2 (1977), 59-60.
Höfner,
G.; Siegert, C.: Beitrag zur objektiven-komplexen Leistungsdiagnostik
des Stimmorgans. Wiss. Z. FSU Jena (1975), 137-148.
Höfner,
G.; Siegert, C.: Beitrag zur objektiven-komplexen Leistungsdiagnostik
des Stimmorgans. II. Mitteilung. Wiss. Beitr. FSU Jena (1978),
164-170.
Jentzsch,
H.; Sasama, R.; Unger, E.: Elektroglottographische Untersuchungen
zur Problematik des Stimmeinsatzes bei zusammenhängendem
Sprechen. Folia phoniat. 30 (1978), 59-66.
Jung,
H.-P.; Steude, G.; Tzschoppe, A.: Laryngologische und phoniatrische
Untersuchungen bei Kindern vor und nach Intratrachealnarkose.
Dtsch. Ges. wesen 26 (1971), 655-657.
Klingholz,
F.; Siegert, C.; Schleier, E.; Thamm, R.: Lärmbedingte
Stimmstörungen bei Angehörigen unterschiedlicher Berufsgruppen.
HNO-Praxis 3 (1978), 193-201.
Kühn,
E.: Experimentelle Untersuchungen zur objektiven Beurteilung
der Kommandostimme. Z. Militärmed. 17 (1976), 23-27.
Kühn,
E.: Intrathorakale Druckverhältnisse bei der Kommandostimme.
Z. Militärmed. 18 (1977), 55-57.
Mühler,
G.: Über die Bedeutung und Aufgaben der Phoniatrie und
Audiologie bei der Rehabilitation von Gaumenspaltenträgern.
Dtsch. Ges. wesen 20 (1965), 725-729.
Mühler,
G.: Mandelentfernung bei Patienten mit Gaumensegelspalten. Z.
Laryng. Rhinol. 51 (1972), 806-815.
Mühler,
G.: Spezielle kieferchirurgische Massnahmen zur Verhütung
und Behandlung von Sprachstörungen. Öst. Ärztetg.
30 (1975), 547.
Nawka,
T., Anders L. Ch.: Die auditive Bewertung heiserer Stimmen nach
dem RBH-System. Doppel-Audio CD mit Stimmbeispielen. Thieme,
Stuttgart, 1996
Pahn,
E.; Pahn, J.: Die phoniatrische Spätbehandlung zerebralparetischer,
spastischer Kinder. Folia phoniat. 24 (1972), 57-64.
Pahn,
J.; Dahl, D.; Pahn, E.: Der Stimmschalldruck als Tauglichkeitskriterium
für pädagogische Berufsgruppen. HNO-Praxis 1 (1976),180-185.
Pahn,
J.: Operativer Therapiebeitrag zur Stimmverbesserung bei einseitigen
kompletten Rekurrensparesen. Proc. 16th Congr. IALP. Interlaken
1974. Basel: Karger 1976, S. 366-372.
Pahn,
J.; Pahn, E.: Vorschlag zur Einschätzung des Schweregrades
von Stimmstörungen. Logopedie en Foniatrie 48 (1976), 49-55.
Pahn,
J.; Pahn, E.; Dettmann, R.: Messung des stimmlichen Anteils
der Sprachverständlichkeit. 17th Congr. IALP. Copenhagen
1977. Folia phoniat. 28 (1976), 276.
Pahn,
J.; Göretzlehner, G.: Stimmstörungen durch hormonale
Kontrazeptiva. Zbl. Gynäkol. 100 (1978), 341-346.
Pahn,
J.; Neumann, G.: Schlussfolgerungen zu Ergebnissen ganztätiger
Lärmmessungen in neuerbauten Kindergärten. Z. ges.
Hyg. 25 (1979), 167-171.
Pfau,
W.: Tonsillektomie und Stimme. Z. Laryng. Rhinol. 33 (1954),
39 -.47.
Pfau,
W.: Elektrische Reizversuche an den Kehlkopfnerven des Hundes.
Arch. Ohren-usw. Heilk. 176 (1960), 735-740.
Pfau,
W.: Zur Frage der Stimmlippenverlängerung beim Aufwärtssingen.
Arch. Ohren-usw. Heilk. 177 (1961), 458-466.
Pfau,
W.: Chronaxie und Stimmgattung. Folia phoniat. 14 (1962) 1-14.
Pfau, W.: Erfahrungen mit alloplastischen Stimmbandimplantaten.
13th Congr. IALP. Wien 1965. Acta z. S. 147.
Pfau,
W.: Stimmschäden nach Intubation. HNO (Beil.) 17 (1969),
45-46.
Pfau,
W.; Knolle, H.: Die Behandlung des Reinkeschen Ödems und
der Larynxgranulome. Folia phoniat. 25 (1973), 225-233.
Rauhut,
A.; Stürzebecher, E.; Wagner, H.; Seidner, W.: Messung
des Stimmfeldes. Folia phoniat. 31 (1979), 119-124.
Reinsch,
M.; Gobsch, H.: Zur quantitativen Auswertung elektroglottographischer
Kurven bei Normalpersonen. Folia phoniat. 24 (1972), 1-6.
Riess,
F.; Wendler, J.: Katamnestische Erhebungen bei Patienten mit
Stimmlippenknöchen und -polypen. HNO-Praxis 2 (1976), 111-116.
Schleier,
E.: Phoniatrische Befunde bei Studienbewerbern für Sprechberufe
und bei Pädagogikstudenten. Dtsch. Ges.-wesen 30 (1975)
17941798.
Schleier,
E.; Siegert, C.; Klingholz, F.: Funktionelle Ergebnisse nach
Strahlentherapie und Chordektomie von Stimmlippenkarzinomen.
Z. Laryng. Rhinol. 55 (1976), 464-469.
Schleier,
E.: Klinische und stroboskopische Befunde bei Lärmarbeitern.
Dtsch. Ges.wesen 32 (1977), 123-126.
Schleier,
E.; Hesse, V.; Finsterer, J.: Phoniatrische Aspekte bei primären
kongenitalen Hypothyreosen. Dtsch. Ges. wesen 32 (1977), 5.751757.
Schönberger,
A.; Hanson, J.; Riemer, V.: Funktionsbeurteilung von Pharynxplastiken
nach dem Klassifikationsschema von Mühlen Zahn-, Mund-
u. Kieferheilkd. 65 (1977), 870-874.
Seidner,
W.: Objektive Qualitätsbeurteilung der Stimme mittels Dynamikmessung.
Z. Klin. Med. 40 (1985), 1521-1525
Seidner,
W.: Assessments in vocal aptitudes in student singers.
20 years experiences in Berlin. Acta Phon. Lat. 7 (1985), 345-348
Seidner,
W., H.K. Schutte: Empfehlung der UEP: Standardisierung Stimmfeldmessung/Phonetographie.
HNO-Praxis 6 (1982), 305
Seidner,
W., H. Krüger, K.-D. Wernecke: Numerische Auswertung spektraler
Stimmfelder. Sprache-Stimme-Gehör 9 (1985), 10
Seidner,
W.; Wendler, J.; Halbedl, G.: Mikrostroboskopie. Folia phoniat.
24 (1972), 81-85.
Seidner,
W.; Stürzebecher, E.: Variabilität normaler Phonopneumotachogramme.
17th Congr. IALP. Copenhagen 1977. Folia phoniat. 28 (1976),
289.
Siegert,
C.: Zur Auswahl des künftigen Schulmusikers vom medizinischen
Standpunkt. Dtsch. Ges.wesen 19 (1964), 215-217.
Siegert,
C.: Zur Problematik der funktionellen Stimmstörungen bei
pädagogischen Berufssprechern. Dtsch. Ges.wesen 20 (1965),
969-975.
Siegert,
C.: Zur Frage der einheitlichen medizinischen Beurteilung pädagogischer
Studienbewerber. Z. Ärztl. Fortb. 60 (1966), 1134-1135.
Siegert,
C.; Dieroff, H. G.: Tonhöhenverschiebung unter Lärmbelastung.
Folia phoniat. 18 (1966) 247-255.
Siegert,
C.: Der intrathorakale Druck und seine Beziehungen zur Stimmfunktion.
Folia phoniat. 21 (1969) 28-104.
Siegert,
C.; Daute, K. H.; Klust, E.; Kunze, E.; Müller, G.: Stottern,
Zerebralschaden und EEG: Analyse von rund 500 Stotterern im
Alter von 5 - 14 Jahren. Folia phoniat. 26 (1974), 222-223.
Stürzebecher,
E.; Seidner, W.; Wagner, H.; Wendler, J.: Erfassung von Aterngrössen
während der Phoniation. Mschr. Ohrenheilk. 107 (1973).
271-278.
Ulbrich,
H.; Simon, B.; Wendler, J.; Heinicke, A.-M.: Zur übungstherapeutischen
Arbeit an einer phoniatrischen Abteilung. Folia phoniat. 29
(1977). 127-145.
Unger,
E.; Bastian, H.-J.: Phoniatrische Kriterien zur Tauglichkeit
von Studienbewerbern. Dtsch. Ges.wesen 31 (1976). 2000-2003.
Unger,
E.; Unger, H.; Tietze, G.: Stimmuntersuchungen mittels der elektroglottographischen
Einzelkurven. Folia phoniat. 33 (1981), 168-180
Wendler,
J.: Stimmlippenlänge und Tonhöhe. Z. Laryng. Rhinol.
45 (1966) 355 - 369.
Wendler,
J.: Behandlungsergebnisse bei funktionellen Dysphonien. Folia
phoniat. 18 (1966) 401-416.
Wendler,
J.: Die Bedeutung der Stimmstärke bei der stroboskopischen
Untersuchung. Folia phoniat. 19 (1967) 73-88.
Wendler,
J.: Endolaryngeale Eingriffe in indirekter Mikroskopie ohne
Zusatzoptik. HNO (Berl.) 17 (1969) 158.
Wendler,
J.: Zur intraindividuellen spektralen Variabilität des
menschlichen Stimmklangs. In: Papers in interdisciplinary speech
research. Proc. speech symp. Szeged 1971. Ed. by J. Hirschberg,
Gy. Szepe and E. Vass-Kovácz. S. 197-200.
Wendler,
J.: Zyklusabhängige Leistungsschwankungen der Stimme und
ihre Beeinflussung durch Ovulationshemmer. Folia phoniat. 24
(1972) 259-277.
Wendler,
J.: Stotternde in der phoniatrischen Praxis: Folia phoniat.
33 (1981), 181-188
Wendler,
J.: Glottoplasty for raising pitch. Abstr. 3rd Intern. Symp.
on Phonosurgery, Kyoto 1994, p. 63
Wendler,
J.: Cebulla, M.; Völker, L.: Production of isolated overtones
during normal phonation. UMATIC video, 8 min., 1989
Wendler,
J.; Fischer, S.; Kaschke, O.: Voice after unilateral arytenectomy.
Intern. Symp. Phonosurgery and Phoniatrics, Karlovy Vary, August
11-13, 1989, p.13
Wendler,
J.; Müller, K.; Kohlheb, 0.; Ulbrich, H.; Simon, B.: Zur
Prognostik kindlicher Sprachstörungen. Folia phoniat. 21
Wendler,
J., Rauhut, A.; Krueger, H.: Classification of voice qualities.
J. Phonet. 14 (1986), 483-488
Wendler,
J.; Seidner, W.: Stimmfunktion nach endolaryngealer Mikrochirurgie.
Sprache-Stimme-Gehör 2 (1978), 105-107
Wendler,
J.; Seidner, W.: Methoden und Ergebnisse der Phonochirurgie.
Z. klin. Med. 46 (1991), 73-75
Wendler,
J.; Seidner, W.; Rose, A.; Simon, B.; Ulbrich, H.: Zur praktischen
Nomenklatur der funktionellen Dysphonien. Folia phoniat. 25
(1973), 30-38.
Wendler,
J.; Doherty, E. T.; Hollien, H.: Voice classification by means
of long-term speech spectra. Folia phoniat. 32 (1980), 51-60
Zehmisch,
H.: Der wehrpflichtige Stotterer. Z. Ärztl. Fortb. 63 (1969)
516 - 518.
Zehmisch,
H.: Er brachte Licht ins Dunkel Zum Gedenken an J. N.
Czermak anlässlich seines 100. Todestages am 16. September
1973. Z. Ärztl. Fortb. 67 (1972), 949-951
Zehmisch,
H.: Hormonelle Dysphonie bei Frauen - meist iatrogen bedingt!
Z. Ärztl. Fortb. 68 (1974), 19-21.
Zehmisch,
H.: Die Gutzmanns. Proc. 16th Congr. IALP. Interlaken 1974.
Basel: Karger 1976. S. 542-548.

Germany
West
(Bundesrepublik Deutschland und Berlin (West)), 1945 -1990
Peter
Biesalski (Mainz) und Odo von Arentsschild (Berlin West)
Taken
from Gutzmann-Festschrift (1980), updated by the same authors
in the abstract
Abstract
Die deutsche Phoniatrie der Nachkriegszeit - hier. bezogen auf
die damalige Bundesrepublik Dcutschland und West-Berlin - entwickelte
sich zunächst in weitgehender Abhängigkeit vom Mutterfach,
der HN0-Heilkunde. Die Phoniater der Pionierzeit verstanden
sich als Nachfolger der Begründer der Stimm- und Sprachheilkunde
der ersten Jahrhunderthälfte. Sie schufen mit sehr bescheidenen
Mitteln phoniatrische Zellen an HNO-Kliniken, um den ungezählten
Patienten mit Stimm- und Sprachstörungen sowie den hörbehinderten
Kindern ärztlich helfen zu können.
In
Berlin (West), Erlangen, Heidelberg, Mainz, Hamburg, Freiburg,
Marburg München., Münster. Tübinger später
auch in Würzburg, Göttingen, Krefeld, Giessen, Aachen,
Saarbrücken, Frankfurt/M., Ludwigshafen, Mannheim, Regensburg,
Hannover und Ulm entstanden weitere phoniatrische Zentren aus
kleinsten Anfängen unter der Leitung von zumeist habilitierten
Phoniatern, in Einzelfällen zu selbstandlgen Abteilungen
heranwachsend. In Mainz wurde 1969 unter P. Biesalski die erste
phoniatrische Klinik für Kommunikationsstörungen
mit Lehrstuhl errichtet. Hierher gehört auch, dass H. Gutzmann
d.J. 1964 in West-Berlin die erste staatlich anerkannte Logopädenlehranstalt
im deutschen Sprachraum nach dem Krieg gründete und damit
das Berufsbild der Logopäden initiierte.
Das
rasche Wachstum der Phoniatrie verlief jedoch nicht ohne erhebliche
Widerstande, so anfangs von Seiten der Otolaryngologie - wegen
Ablehnung der vollen Eigenständigkeit der Phoniatrie -
aber auch von der Behinderten-pädagogik, die eigene Therapieansprüche
hatte. Demgegenüber nahm das Interesse der. Ärzteschaft
(besonders der niedergelassenen Hals-Nasen-Ohren- und Kinderärzte
sowie der Neurologen) ständig zu, mit deren reger Teilnahme
an phoniatrischen und pädaudiologischen Fortbildungen und
Tagungen.
Die
Fortschritte der Phoniatrie waren gekennzeichnet vom Willen
zur Verselbständigung als definiertes medizinisch-klinisches
Fach mit Universitätsrang, weiter vom Wunsch nach Integration
der Pädaudiologie in das Fach Phoniatrie und
vom Bestreben nach Interdisziplinarität im Kreis der wesensverwandten,
auch von nichtmedizinischen Disziplinen.
Diese
Ziele wurden schrittweise erreicht:
In der damaligen Bundesrepublik Deutschland fanden die ersten
Gespräche über die Errichtung eines Teilgebietes Phoniatrie-Pädaudiologie
in einer gemeinsamen Kommission mit HNO-Ordinarien und Phoniatern
im Oktober 1975 statt, und im November 1978 wurde dann die Phoniatrie-Pädaudiologie
als Teilgebiet der HNO-Heilkunde vom Ausserordentlichen Deutschen
Ärztetag mit einer zusätzlichen phoniatrisch-pädaudiologischen
Weiterbildungszeit von 2 Jahren anerkannt.
Seit
1976 erscheint 1/4jährlich die Fachzeitschrift Sprache-Stimme-Gehör
mit interdisziplinären Beiträgen. Die Ergebnisse der
wissenschaftlichen Arbeit der Phoniater und Pädaudiologen
wurden insbesondere bei den Jahrestagungen der Deutschen Gesellschaft
für Sprach- und Stimmheilkunde und auch auf HNO-Kongressen
präsentiert. Inzwischen war es aber so, dass alle in der
Deutschen Gesellschaft für Sprach- und Stimmheilkunde vertretenen
Berufsgruppen eigene wissenschaftliche Gesellschaften oder Berufsverbände
gegründet hatten. Es war deshalb logisch, an eine eigenständige
wissenschaftliche, rein ärztliche phoniatrisch-pädaudiologische
Gesellschaft zu denken. Die Gründung der Deutschen Gesellschaft
für Phoniatrie und Pädaudiologie (DGPP) fand am 13.
Mai 1983 in Travemünde statt, die nach Erledigung der entsprechenden
Formalitäten 1984 in das Vereinsregister des Amtsgerichtes
Erlangen eingetragen wurde. Zum 1. Präsidenten wurde Prof.
Dr. G. Kittel, Erlangen, gewählt, der der Gesellschaft
bis 1987 vorstand. Die Nachfolger waren Prof. Dr. M. Heinemann,
Mainz, bis 1993, Prof. Dr. M. Gross, Berlin, bis 1999 und seitdem
Prof. Dr. E. Kruse, Göttingen. Jährlich werden
wissenschaftliche Jahrestagungen durchgeführt und die Beiträge
in einem Kongressband publiziert.
Die
Phoniatrie und Pädaudiologie entwickelte sich in diesen
Jahren in der Bundesrepublik Deutschland ausserordentlich positiv
und in wissenschaftlicher und berufspolitischer Hinsicht geradezu
sprunghaft. Entscheidend für die Weiterentwicklung des
Gebietes war dann aber, dass sich in der Deutschen Gesellschaft
für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Halschirurgie
die Meinung durchsetzte, dass die Phoniatrie und Pädaudiologie
ein eigenständiges Fachgebiet werden müsste und sich
auch der Berufsverband der Deutschen Hals-Nasen-Ohrenärzte
uneingeschränkt für die Selbständigkeit unseres
Faches einsetzte.
Text aus der Gutzmann - Festschrift
Vorwort
Die Entwicklung der Phoniatrie und Pädaudiologie in der
Bundesrepublik und West-Berlin nach 1945 war anfangs durch die
Initiative nur weniger Phoniater gekennzeichnet, die es unternahmen,
gleichsam aus dem Nichts die Verbindung zu der in Deutschland
blühenden Phoniatrie des ersten Drittels dieses Jahrhunderts
wiederherzustellen. Dieses Vorhaben war in den ersten 10 bis
15 Jahren nach dem Kriege besonders schwierig, weil sich der
Wiederaufbau der Medizin in Deutschland zunächst an den
aktuellen Aufgaben der chirurgischen und internistischen Fächer
orientierte. Nur in kleinen und mühsamen Schritten wurden
die ersten phoniatrischen Institutionen durch H. Gutzmann d.
J. in Berlin, durch J. Berendes und A. Schilling in Marburg
sowie durch E. Schönhärl in Erlangen gegründet.
Darüber hinaus wurde phoniatrische Arbeit durch einen der
Pioniere der frühen deutschen Phoniatrie, R. Schilling
in Freiburg/Br., sowie durch H. Loebell in Münster geleistet.
Das Extraordinariat für Phoniatrie in München war
Ende der 30er Jahre nach der Emigration von Nadoleczny nicht
mehr besetzt worden.
In
Heidelberg, Mainz, Hamburg, Freiburg, München, Münster,
Tübingen, später auch in Würzburg, Göttingen,
Krefeld, Giessen, Aachen, Saarbrücken, Ludwigshafen und
Ulm entstanden dann in den 60er und 70er Jahren weitere, zum
Teil aus kleinsten Anfängen eigenverantwortlich arbeitende
und unter der Leitung von zumeist habilitierten Phoniatern stehende,
klinische Institutionen, die in Einzelfällen zu Lehrstühlen
oder selbständigen Abteilungen sowie zu Universitätskliniken
(Mainz) heranwuchsen.
Hierher
gehört auch, dass H. Gutzmann d. J. 1962 in West-Berlin
die erste und staatliche anerkannte Logopädenlehranstalt
im deutschen Sprachraum nach dem Krieg gründete und noch
bis 1970 leitete. Damit hat sich H. Gutzmann um die Phoniatrie
und Logopädie ein besonderes Verdienst erworben. In grösserem
Abstand folgten danach weitere Gründungen von Lehranstalten
in der Bundesrepublik.
Die
wissenschaftliche Literatur hatte zunächst infolge der
ganz im Vordergrund stehenden Patientenversorgung nur geringen
Umfang. Sie entwickelte sich dann aber unter den Zwängen
der ständig sich erweiternden klinischen Aufgaben, den
Lehrveranstaltungen sowie der phoniatrischen Weiterbildung junger
Ärzte bald zu einem umfangreichen wissenschaftlichen Gesamtwerk
mit vielen Lehrbüchern, Monographien und Handbuchbeiträgen.
Es umfasst auch so unzählige Einzelarbeiten sowie Filme
mit wissenschaftlichen und informatorischen Inhalten, dass in
dieser Übersicht bei weitem nicht alle Leistungen gewürdigt
werden können und unabhängig davon das beigegebene
Schriftenverzeichnis unvollständig bleiben muss.
Neben
ihrer wissenschaftlichen Arbeit waren die Phoniater der Bundesrepublik
Deutschland und West-Berlins in ungezählten Fortbildungs-
und Kongressveranstaltungen tätig, hielten Vorträge
und publizierten zahlreiche Arbeiten, um die Ärzteschaft
mit dem Grundwissen phoniatrischer und pädaudiologischer
Krankheits- und Störungsbilder bekanntzumachen. Diese Bemühungen
wirkten sich u. a. in den regen Aktivitäten der 1966 gegründeten
Arbeitsgemeinschaft Deutschsprachiger Phoniater, der Deutschen
Gesellschaft für Sprach- und Stimmheilkunde sowie mit der
1978 erfolgten Einrichtung der Teilgebietsbezeichnung Phoniatrie
und Pädaudiologie im Rahmen der Hals-Nasen-Ohrenheilkunde
positiv aus.
Geschichte
der Phoniatrie
Mehrere historische Arbeiten mit Einzelthemen stammen von G.
Habermann (Demosthenes, Geschichte des Kehlkopfspiegels u. a.).
A. Schilling beschrieb die wissenschaftliche Arbeit der deutschen
Phoniater nach dem 2. Weltkrieg in Speech Pathology
(1966). Umfangreichere geschichtliche Darstellungen der Phoniatrie
aus neuerer Zeit fehlen leider.
Physiologie,
Anatomie und experimentelle Phoniatrie
Zur neurochronaxischen Stimmtheorie von Husson äusserten
sich B. Schlosshauer (1957) und E. Dunker (1957) auf der Grundlage
experimenteller Untersuchungen. Beide Autoren lehnen die Theorie
ab. Die gleichen Autoren sowie J. Berendes publizierten experimentelle
Untersuchungen zur Stimmlippenspannung. Dabei wurde auch mit
einer Hochgeschwindigkeitskamera nach Abweichungen vom normalen
Schwingungsbild gefahndet. Die Elektronenmikroskopie und die
Enzymchemie setzte J. Berendes für die Funktionsuntersuchung
der Kehlkopfmuskeln ein. Er fand, dass diese besonders empfindlich
gegen Sauerstoffmangel sind. Zur Problematik der Phonationsreflexe
der inneren Kehlkopfmuskeln liegen mehrere Untersuchungen von
E. Dunker und B. Schlosshauer sowie histologische Untersuchungen
zur nervösen Versorgung der Stimmlippe von J. Berendes
vor. Afferente Impulse erregen die pontinen Motoneurone und
lösen eine Reflexsalve aus (E. Dunker, B. Schlosshauer).
Einen
anderen wichtigen Funktionskreis, nämlich die kindästhetisch-reflektorische
Phonationskontrolle, bearbeitete H.-J. Schultz-Coulon (Habilitationsschrift
1976). Die Untersuchungen wurden mit Hilfe der Grundtonanalyse
durchgeführt. Sie zeigten die Bedeutung dieser Kontrolle
bei Normalpersonen und Patienten mit Dysphonie. Zum primären
Kehlkopfton legte G. Beckmann elektroakustische Analysen vor
(Habilitationsschrift 1958).
Eine
Reihe von Arbeiten beschäftigt sich mit frequenzanalytischen
Untersuchungen, mit der Sonagraphie (G. Kittel 1973, 1977) sowie
mit dem Differenztonverfahren (H.-J. Arndt). F. Winckel fasste
1970 seine zahlreichen Arbeiten über die Spektralanalyse
der Stimme zusammen und entwickelte 1971 ein elektroakustisches
Testgerät zur Beurteilung der Leistungsfähigkeit von
Bühnenstimmen. Eine experimentelle Studie über die
mittlere Sprechstimmlage mittels Grundfrequenzhistogrammen legte
H.-J. Schultz-Coulon 1975 vor. In neuerer Zeit erfolgten Untersuchungen
über computergestützte Tonhöhenberechnungen von
G. Kittel und M. Moser (1978). Die dadurch ermöglichte
Objektivierung von Stimmqualitäten wird für künftige
Entwicklungen der Physiologie und Diagnostik der Phonation eine
grosse Rolle spielen.
Eine
interessante Publikation legte G. Schlöndorff 1971 über
Untersuchungen zur Stimmbildung unter veränderten atmosphärischen
Bedingungen vor. Versuche mit Heliumluft sowie mit
Schwefelhexofluorid ergaben Transpositionen der Sprachformanten
in tiefere bzw. höhere Frequenzbereiche. Von praktischer
Bedeutung sind diese Versuche für Tieftauchexperimente.
Einen weiteren Schritt zum physiologischen Verständnis
der Stimme und Sprache ging C. Holm in seinen Untersuchungen
zur polygraphisch-synoptischen Analyse zur Struktur und Entstehung
des segmentalen Aufbaus (Habilitationsschrift Stimmgebung,
Sprechen, Sprache, Freiburg 1971). Experimentell-phonetische
Untersuchungen mit interessanten Ergebnissen zur Sprachrückkoppelung
bei verschiedenen Sprachstörungen legte E. Loebell 1966
vor (Habilitationsschrift). Der gleiche Autor publizierte 1969
weitere Ergebnisse elektrolottographischer Untersuchungen.
Weitere
stimmphysiologische Einzelthemen von Bedeutung stammen von H.
Bauer über die Benutzung von Realzeit-Frequenzanalysatoren,
von G. Habermann über pneumographische Messungen bei Laparaskopien,
weiter von G. Habermann über eine phoniatrisch-radiologische
Studie über den Kehlraum, der echte physiologische Beziehungen
zum emotiven Gehalt der Stimme aufweist. Die Messung der Stimmlippenabstände
bzw. der Flächen des Glottisbildes publizierte J. Berendes
1960. Zur Elektrophysiologie des Inneren Sprechens äusserte
sich derselbe Autor 1954. Dabei wurden Aktionsströme über
dem M. cricothyreoideus abgenommen.
Stimmstörungen
Zur Pathogenese, Klinik, Diagnostik und Therapie. Einen breiten
Raum in der wissenschaftlichen Arbeit der Phoniatrie Anfang
der 60er Jahre nehmen die Probleme in Zusammenhang mit hormonellen
Stimmstörungen ein. Über die Wirkung virilisierender
Substanzen auf die weibliche Stimme als Leitsymptom äusserte
sich erstmals H. Bauer (1960). Wenig später publizierten
zum gleichen Thema mit klinischen und therapeutischen Aspekten
H.-J. Arndt, H. Breuninger sowie J. Berendes (1962 und 1963).
Pathogenetische Beziehungen zur Schilddrüse bei Stimmstörungen
stellte G. Kittel 1969 mit Untersuchungen an 90 Struma-Patienten
her. In diesen Kreis von Arbeiten gehören auch die Publikation
von A. Schilling (1961) über den Stimmwechsel bei Entwicklungsbeschleunigung
und von G. Habermann über den alternden Larynx (1972).
Während
einer Grippeepidemie im Winter 1969/70 kam es zu gehäuften
Stimmlippenlähmungen, zu denen G. Wirth und U. Leypoldt
sowie H. Bauer wissenschaftlich Stellung nahmen. Die Asymmetrie
des Kehlkopfes in Beziehung zu Stimmstörungen wurde 1961
von H. Bauer und 1974 von W. Pascher beschrieben und dabei die
pathogenetische Bedeutung dieser Anomalie erörtert. Eine
umfangreiche Arbeit über den Einfluss der Mandelausschälung
auf die menschliche Stimme legte H. J. Arndt vor (Habilitationsschrift
1961). Mit klinisch-phoniatrischen Untersuchungen und Suchtonanalysen
wurde festgestellt, dass funktionell bedingte Veränderungen
der Stimmgrenzen nach Tonsillektomie wahrscheinlich nur vorübergehend
sind.
Mit
Einführung der Intubation als Routinemethode entstanden
häufig Traumen des Larynx, teils als Mikrotraumen (H. S.
Johannsen 1972), teils als Luxation der Stellknorpel (H.-J.
Schultz-Goulon 1974). H. Bauer beschrieb eine Dehnungsverletzung
des N. recurrens durch Intubation in Narkose. Zur Pathogenese
und Behandlung der Taschenfaltenhyperplasien des Kehlkopfes
publizierten E. Kruse, O. Kleinsasser und E. Schönhärl.
Es wird auf die Erfolge der endolaryngealen mikrochirurgischen
Behandlung hingewiesen. Das Cri-du-chat-Syndrom aus phoniatrischer
Sicht beschrieben H. Bauer (1968) und U. Petersen (1974).
1958
berichtete H. Gutzmann jun. über die stimmlichen Voraussetzungen
zu einem Gesangsstudium. Die Bewertung krankhafter Stimmklänge
mit dem Gehör versuchte G. Habermann 1976 durch eine polare
Charakterisierung der Stimme auf einem Formblatt zu dokumentieren.
Die Tonhöhenschreibung als diagnostisches Mittel untersuchten
H.-J. Schultz-Coulon und H.-J. Arndt (1972) und empfahlen die
kontinuierliche Aufzeichnung von Sprachmelodie und Sprachdynamik
als routinemässige Diagnostik.
Nachdem
Winckel 1957 zusammenfassend über die Technik der Laryngo-Stroboskopie
berichtet hatte, gelang deren Einführung in die tägliche
Praxis E. Schönhärl mit seiner Monographie (1960).
Eine verbesserte visuelle Diagnostik mit der indirekten Mikro-Laryngoskopie
sowie mit der Larynx-Strobo-Mikroskopie erprobte und empfahl
W. Pascher 1971. Auf diesem Weg weitergehend, entwickelte G.
Kittel 1978 erstmals die Lupen-MikroTV-Farbstroboskopie mit
der Möglichkeit der Amplitudenbestimmung. Die Elektroglottographie,
d. h. die diagnostische Anwendung eines polygraphischen Sprech-
und Sprachanalysators, wurde unter verschiedenen Gesichtspunkten
von den Autoren C. Holm und E. Loebell beschrieben. Es werden
bis zu 12 Ableitungen vorgenommen und dadurch Beiträge
zur Objektivierung von Stimm- und Sprachbefunden gegeben. Die
direkte Punktion zur Messung des subglottischen Druckes wurde
als klinisch-diagnostische Methode von E. Loebell 1969 empfohlen.
Demgegenüber führte G. Kittel 1974 die Ganzkörperplethysmographie
zur Druckmessung in der Subglottis ein.
Diagnostisch
wichtig erscheinen auch Verfahren zur Tumordiagnostik im Kehlkopf
mit Toluidinblau (H. S. Johannsen und W. Pascher 1974) sowie
die Anwendung von Narkotika zur Therapie der funktionellen Aphonie
(H. Breuninger 1963). Die klinische Bedeutung der Elektromyographie
der Kehlkopfmuskeln beschrieb schon 1962 B. Schlosshauer. Zur
Differentialdiagnose des Globusgefühls mit umfangreichen
klinischen Untersuchungen äusserte sich H. Breuninger 1974
und zur Röntgendiagnostik bei Luxation des Stehknorpels
H.-J. Schulz-Coulen 1978.
Die
Therapie von Stimmstörungen in der phoniatrischen Literatur
seit 1945 betrifft überwiegend operative Massnahmen. Die
funktionellen Resultate der endolaryngealen Lateralfixation
beschrieben G. Stange, C. Holm und K. Schuhmann, die Ergebnisse
der extralaryngealen Laterofixation E. Kruse in einer Dissertation
1972. Erste Ergebnisse mit der Wiederherstellungschirurgie des
N. laryngeus recurrens zur Verbesserung der Stimmfunktion beschrieben
J. Berendes und A. Miehlke 1968. Nach Chodektomien fanden sich
stets Stimmdefekte, die jedoch durch Übungsbehandlung zu
bessern waren (E. Malbeck und B. Schlosshauer 1960). Myotomien
empfahl B. Schlosshauer zur Behandlung der spastischen Dysphonie
(1969).
Die
konservative phoniatrische Therapie von Stimmgestörten
findet in einem Beitrag von H. Gundermann zur Gruppentherapie
bei Stimmgestörten ihren Ausdruck. Diese Therapie ist nicht
nur zeitökonomischer, sondern sie ist nach Meinung des
Autors auch kommunikationsgerechter. In einer Monographie Die
Behandlung der gestörten Sprechstimme (1977) geht
H. Gundermann auf alle Aspekte der psychologischen, rhythmischen
und phonopädischen Behandlung ein und diskutiert kritisch
die Ergebnisse.
Die
wissenschaftliche und praktische Problematik der Kehlkopflosensprache
beschäftigten H. Gutzmann 1962 und B. Schlosshauer 1958
mit Röntgentonfilmaufnahmen und mit dem stroboskopischen
Röntgenbild sowie O. Brankel mit der Sonagraphie. O. v.
Arentsschild gab 1964 eine Zusammenstellung der technischen
Möglichkeiten zur Sprechhilfe. Die Glottographie zur Untersuchung
der Kehlkopflosen und ihrer Stimme benutzten C. Holm und H.
Maurer 1972. K. W. Hommerich und U. Kukula untersuchten 1965
statistisch den Sprecherwerb und die Sprechverständlichkeit
Laryngektomierter. Schliesslich soll nicht unerwähnt bleiben,
dass ein Aussenseiter sich in einer viel diskutierten
Monographie zur biokybernetischen Therapie der Stimmstörungen
äusserte (K. Hartlieb: Praktikum der Stimm- und Sprachheilkunde,
1969).
Sprachstörungen
Ein Buch von besonderem Wert ist das letzte wissenschaftliche
Werk von R. Schilling Das kindliche Sprechvermögen
(1956). Es dokumentiertdie grosse Erfahrung und die Liebe dieses
bedeutenden Phoniaters zu seinen Patienten.
Zum
Stottern erschien in Buchform 1969 der Titel Die Sprechneurosen
von Frau H. Fernau-Horn. Es handelt sich um ein vor allem für
die Therapie-Literatur des Stotterns bedeutsames Werk. Eine
Monographie von G. Böhme befasst sich ganzheitlich mit
dem Stottersyndrom (1977). Einzelarbeiten über
die Behandlung von Stotterern stammen von G. Lotzmann 1961 (Lee-Effekt),
von G. Kittel 1972 (Hypnosebehandlung), von G. Habermann 1963
(Methylpentynol-Therapie), von K. W. Hommerich und M. Korzendorfer
1966 (Librium) und von H. Horbach, H. S. Johannsen und W. Pascher
1977 (Kombinierte Massnahmen mit Verhaltenstherapie und Medikamenten).
Das umfangreichste Schrifttum über Stottern kommt von O.
Branckel, der in den Mittelpunkt seiner pathophysiologischen
Betrachtungen die Inbildlehre von W. Scheidt stellt. Daraus
leitet er die Diagnostik mit der Reaktometrie (Elektrodermatographie)
und die Neuraltherapie bei Stotternden ab. Weitere Arbeiten
von O. Brankel befassen sich mit pneumographischen und myographischen
Untersuchungen von Stotterern. Auch A. Schilling hat sich in
vielen Arbeiten zum Stottern geäussert, u. a. zur Beteiligung
des Vestibularis, des Zwerchfells, der Hirnschäden, der
Vibrationsempfindung, zur Sprachdynamik der Stotterer und zum
autogenen Training. Die wissenschaftlichen und klinischen Erfahrungen
von A. Schilling sind von ihm in einem Handbuchbeitrag mit ausführlicher
Literatur des gesamten Themas zusammengefasst (1963), und 1965
hielt er in Wien auf dem Kongress der IALP sein ausführliches
Referat über die Behandlung des Stotterns. Wenig später
verstarb dieser hervorragende junge Phoniater, der Sohn von
R. Schilling.
Zu
den Rhinophonien und zur Gaumenspaltensprache. H. Gutzmann jun.
gab 1958 eine ausführliche Übersicht über die
Aufgabe des Phoniaters bei Gaumenspaltenträgern. Wichtige
klanganalytische Untersuchungen zur Nasalität legte als
Habilitationsschrift 1965 H. Bauer vor. Die darin dargelegten
umfangreichen Untersuchungen mit der Sonagraphie bei fortlaufender
Sprache befassen sich mit den Veränderungen des Klangspektrums
sowie der Formamen und der Intensität. Therapeutisch ergeben
sich daraus Übungen zur Lauttrennung, zum Ausatmungsdruck
und zur Ausbildung des semantisch wichtigen zweiten Formamen.
Die operative Behandlung von Spaltträgern wird unter dem
Gesichtspunkt der phasenspezifischen Entwicklung der kindlichen
Sprache gesehen (F. Härle, C. Holm u. a. 1971). Mit der
Tonsillensphinkterplastik bei zu kurzem Gaumen und mit der Dokumentation
der Gaumenspaltensprache mittels Aerometrie befasste sich E,
Loebell. Diagnostisch wichtig ist die Einführung der Fotoendoskopie
bei velo-pharyngealen Untersuchungen (Loebell 1977). Zur Kausalität
von LKG-Spalten führten G. Kittel u. a. katamnestische
Untersuchungen durch. Das praktisch wichtige Gebiet der sog.
Risikokinder in der Phoniatrie und Pädaudiologie bearbeiteten
in grösseren Untersuchungsreihen P. Biesalski und G. Gross-Selbeck,
H.-J. Schultz-Coulon u. a.
Zu
den zentralen Sprachstörungen. Die Problematik der akustischen
Agnosie griff H. Loebell in verschiedenen Arbeiten mit Hinweisen
auf Pathogenese, Symptomatik und Klinik auf. A. Schilling äusserte
sich ebenso wie später Ch. von Deuster zur partiellen akustischen
Lautagnosie und deren diagnostischen Bedeutung bei stammelnden
Kindern. F. Winckel schrieb eine Reihe von Arbeiten zur Sprachperzeption
hinsichtlich des Spektrums (1960) und auf phonologisch-linguistischer
Ebene (1969). H. Gutzmann und auch G. Boers schilderten in mehreren
Arbeiten Erfahrungen mit der medikamentösen Behandlung
bei Sprachstörungen.
Publikationen
über Aphasien liegen von M. Höxter sowie von H. J.
Moek, W. Pascher und U. Petersen (im Kindesalter) vor. Petersen
äusserte sich auch in mehreren Arbeiten zu Fragen der Dysarthrie.
U. Draf entwickelte einen Mundmotoriktest zur Feststellung zentraler
motorischer Ausfälle bei Kindern mit Sprachstörungen
(1975).
Psychologie
und Phoniatrie
1973 erschien von P. Biesalski mit Chr. Seidel eine Publikation
über das Frostig-Test- und Therapieprogramm bei sprachgestörten
Kindern, das erstmals in Deutschland wissenschaftlich erprobt
wurde. Psychologische Aspekte bei sprachgestörten Kindern
wurden von P. Biesalski und Ch. Kämnitz 1965 beschrieben.
Über den Autismus aus phoniatrischer und pädaudiologischer
Sicht äusserte sich 1975 G. Böhme. W. Wendlandt wurde
durch seine Schriften zur Resozialisierung Stotternder (1972)
bekannt.
Pädaudiologie
Die bedeutendste Schrift zum Thema Pädaudiologie wurde
von E. Beckmann 1962 in seiner Monographie Das hörgestörte
Kind verfasst. In dieser Arbeit (ein Kongressreferat)
wies Beckmann auf zahlreiche medizinisch relevante Probleme
hin, die bis dahin im deutschen Schrifttum nicht zu finden waren.
In Einzelarbeiten publizierten zur Ätiologie der einseitigen
Taubheit H. S. Johannsen 1974, zur Differentialdiagnose der
Hörschädigung nach Pockenschutzimpfung Ch. von Deuster
1976 und zur Gehörlosensprache C. Holm (mittels Glottographie).
v. Arentsschild gab 1974 vor der Union Europäischer Phoniater
eine Übersicht über den audiologischen Arbeitsbereich
des Phoniaters.
Zur
Diagnostik kindlicher Hörstörungen. Screeninguntersuchungen
wurden von E. Beckmann mit verschiedenen Audiometern durchgeführt.
Beckmann befasste sich als erster in Deutschland auch mit der
Schulaudiometrie. H.-J. Arndt empfahl 1959 die Urbantschitsch-Harmonika
für Auswahluntersuchungen. Neue diagnostische Möglichkeiten
mit Hilfe einer Kinderaudiometrieanlage und der Säuglingsaudiometrie
brachte P. Biesalski 1964 in die Diskussion. Vergleiche dieser
neuen Verfahren mit konventionellen Methoden erbrachten auch
beim Kleinkind keine diagnostisch relevanten Differenzen (P.
Biesalski u. a.). v. Arentsschild und Pochhammer arbeiteten
über die Reihenaudiometrie in Schulen (1974) und die Sprachaudiometrie
mit Flüstersprache. Sprachaudiometrische Verfahren für
Kinder entwickelten Biesalski et al. (1974) sowie Gabriel et
al. (1977).
Die
Hochtonaudiometrie in Hinsicht auf die diagnostische Bedeutung
bei Kindern untersuchte G. Böhme 1978. Grobe Geräusche
zur pädaudiologischen Diagnostik benutzte H .S. Johannsen
(1975). Die für die Pädaudiologie wichtige Stapediusreflex-Untersuchung
wurde 1976 und 1977 in mehreren Arbeiten von G. Westerhenn und
H. Breuninger bearbeitet. Biesalski u. a. entwarfen den Mainzer
Kindersprachtest, der inzwischen weite Verbreitung gefunden
hat.
Eine
relativ umfangreiche Literatur entstand in den letzten Jahren
über die elektrische Reaktionsaudiometrie in Hinsicht auf
die pädaudiologische Diagnostik. Zu diesem Thema äusserten
sich P. Biesalski sowie v. Arentsschild u. a. Vergleiche der
ERA zur konventionellen Audiometrie), G. Kittel (zur Elimination
von Störpotentialen), C. Holm und G. Stange (zur klinischen
Bedeutung der ERA bei hörgestörten Kindern) und M.
Handrock u. a. (ERA bei Neugeborenen). Über die Hirnstammaudiometrie
in der pädaudiologischen Diagnostik schrieben 1979 Ch.
von Deuster u. a. Weitere wichtige pädaudiologische Einzelarbeiten
befassten sich mit der phasenspezifischen Entwicklung des Hörvermögens
(C. Holm 1977) und mit der Durchführung der Frühdiagnostik
hörgestörter Kinder (P. Biesalski 1969).
Zur
pädaudiologischen Therapie. Zu den klinischen Problemen
der pädaudiologischen Therapie, insbesondere der Hörgeräteversorgung,
publizierte P. Biesalski ab 1966 verschiedene Arbeiten. Dazu
gehören auch Untersuchungsreihen zur Frage von Schäden
durch schallverstärkende Geräte bei hörgestörten
Kindern (P. Biesalski und G. Stange sowie H.-J. Arndt). Mit
der Methode von Guberina (Verbo-tonale Methode) zur Verbesserung
der Frühspracherziehung beschäftigten sich C. Holm
und J. Gospodnetic. Auf die Schwierigkeiten der Sprachanbildung
hörgestörter Kinder mit zusätzlicher zentraler
Sprachentwicklungsverzögerung wiesen P. Biesalski und Chr.
Seidel hin.
Angewandte
Phoniatrie und Fortbildung
Das wissenschaftliche phoniatrische Werk in der Bundesrepublik
Deutschland und in West-Berlin wäre ohne die der Praxis
und der Fortbildung gewidmete Literatur nicht vollständig
aufgezählt. Eine Artikelreihe Angewandte Phoniatrie
wurde 1975 von W. Pascher und H. S. Johannsen (Stimmstörungen)
in der Zeitschrift HNO veröffentlicht. 1977 setzte G. Böhme
in der gleichen Zeitschrift diese Reihe mit einigen Artikeln
über Sprachstörungen fort. Allgemein fortbildende
Publikationen über verschiedene Themen stammen von H. Loebell.
Einen neuen Weg der phoniatrischen Fortbildung beschritt ab
1977 P. Biesalski mit der Herausgabe der Phoniatrisch-pädaudiologischen
Briefe (bisher 25 Fortsetzungen). Die praktisch wichtige
Dokumentation phoniatrischer Fakten in der klinischen Arbeit
wurde von W. Pascher u. a, sowie von P. Biesalski u. a. publiziert.
Rehabilitation
in der Phoniatrie
Hierzu gehören u. a. einige erwähnenswerte Arbeiten
zur Rehabilitation von Hör- und Sprachgeschädigten,
dazu äusserten sich P. Biesalski, E. Loebell, W. Pascher
und G. Wirth.
Filme
v. Arentsschild, O.; Spitzy: Die Hörprüfung beim Kleinkind.
Medicolog Berlin 1971.
Arndt,
H.-J.: Analyse pathologischer Stimmbandschwingungen bei hormonbedingten
Stimmstörungen. Research Film, Vol. 5 (1966).
Berendes,
J.: Stimmlippenschwingungen nach Arypexie. Arch. Ohren-usw.
Heilk. 171 (1958), 224.
Biesalski,
P.: Die Sprache des spastisch gelähmten Kindes. Mainz (1974),
Schw.-W. 16 mm Ton, 25 Min.
Biesalski,
P.: Die Logopädin. Werdegang und Berufsbild. Mainz (1972),
Schw.-W. 16 mm Ton, 25 Min.
Dunker,
E.: Hochfrequenzkinematographische Untersuchungen des Verhaltens
der Stimmlippen bei Unterbrechung der Anblaseluft. Arch. Ohrenusw.
Heilk. 171 (1958), 225.
Janker,
R.; Schwab, W.: Röntgenkinematographische Untersuchungen
über die Ersatzsprache nach Laryngektomie (Bonn). Inst.
f. d. wiss. Film, Göttingen, W 358.
Kittel,
G.: Lupenendoskopische Foto- und Filmdokumentation bei Stimmstörungen.
Sprache-Stimme-Gehör 2 (1977), 42-49.
Lotzmann,
G.; Hommerich, K. W.: Die Stotterer-Symptomatik unter verzögerter
Sprach-Rückkopplung (Lee-Effekt). Berlin 1962. Inst, f.
d. wiss. Film, Göttingen, B 854, siehe auch Arch. Ohren-usw.
Heilk. 180 (1962), 823.
Paulsen,
K.: Stimmbildung in der aufsteigenden Wirbeltierreihe. (Kiel),
1967. Inst. f. d. wiss. Film, Göttingen, C 937.
Schlosshauer,
B.: Experimentelle Untersuchungen der Stimmlippenbewegung. (1958),
Inst. f. d. wiss. Film, Göttingen, C 870.
Schlosshauer,
B.: Auswertung der Röntgentonfilmaufnahmen von Speiseröhrensprechern.
Folia phoniat. 10 (1958), 154.
Schwab,
W., Bauer, H.: Möglichkeiten des Röntgenkinotonfilms
zum Studium der Sprache der Taubstummen im Vergleich zu Normalhörenden.
Röntgen-Blätter 19 (1966), 42-48.
Literatur
Geschichte der Phoniatrie
Habermann, G.: Demosthenes und seine Sprachstörungen. Sprache-Stimme-Gehör
1 (1977), 123-126.
Schilling,
A.: Speech Pathology. R. W. Rieber u. R. S. Brubaker. Amsterdam:
North-Holland Publ. Comp. 1966.
Schönhärl,
E.: Neuere Gesichtspunkte über Wesen, Aufgabe und Fortschritte
der Phoniatrie. Gesundheit und Wohlfahrt (Schweiz) (1951), 1-
11
Physiologie,
Anatomie, experimentelle Phoniatrie
Beckmann, G.: Analyse des primären Kehlkopftons sowie der
akustischen Bedeutung der Kehlkopfventrikel. Archiv Ohren-,
Nasen- u. Kehlkopfheilk. 169 (1958), 196.
Berendes,
J.; Schallock, G.: Histologische Untersuchungen zur nervösen
Versorgung im Bereich der Stimmlippe. Z. Laryng. 31 (1952),
517-520.
Berendes,
J.: Die Funktion der Kehlkopfmuskeln im Lichte der Elektronenmikroskopie
und Enzymchemie. Mschr. Ohrenheilk. 99 (1965), 411-412.
Dunker,
E.; Schlosshauer, B.: Unregelmässige Stimmlippenschwingungen
bei funktionellen Stimmstörungen. Z. Laryng. 40 (1961),
919-934.
Dunker,
E.: Neue Ergebnisse der Kehlkopfphysiologie. Folia phoniat.
21 (1969), 161-178.
Holm,
C.: Stimmgebung, Sprechen und Sprache. Eine polygraphisch-synoptische
Analyse zur Struktur und Entstehung des segmentalen Aufbaus
der Sprache. Habilitationsschrift Freiburg 1971.
Kittel,
G.; Moser, M.: Klinische Vergleiche subjektiver und sonagraphischer
Daten mit Computeranalysen. IALP-Congress Proc. Copenhagen 1977,
503-509.
Loebell,
E.: Vergleichende experimentell-phonetische Untersuchungen der
äusseren Atmung, der Phonation und Artikulation über
die Einwirkung der verzögerten Sprachrückkopplung
bei funktionellen und organischen Sprachstörungen. Habilitationsschrift
München 1966.
Moser,
M.; Kittel, G.: Rechnergestützte Tonhöhenbestimmung.
Folia phoniat. 29 (1977), 119-126.
Schlöndorff,
G.: Untersuchungen zur Stimmbildung unter veränderten atmosphärischen
Bedingungen. Z. Laryng. 50 (1971), 161-170, 272-282, 326-339.
Schlosshauer,
B.: Kann die myoelastische Stimmtheorie noch heute vertreten
werden? Z. Phonet. u. allg. Spr. wiss. 10 (o. J.) 307-322.
Schlosshauer,
B.; Esslen, E. von: Der elektrophysiologische Nachweis der propiorezeptiven
Muskelafferenz und des monosynaptischen Reflexbogens der inneren
Kehlkopfmuskeln. Experimentia 15 (1957), 117.
Schultz-Coulon,
H.-J.: Bestimmung und Beurteilung der individuellen mittleren
Sprechstimmage. Folia phoniat. 27 (1975), 375-386.
Schultz-Coulon,
H.-J.: Zur Bedeutung der kinästhetisch reflektorischen
Phonationskontrolle für die Genauigkeit der Stimme. Folia
phoniat. 28 (1976), 335-348.
Winckel
, F.: How to measure the Effectiveness of Stage Singers Voices.
Folia phoniat. 23 (1971), 228-233.
Stimmstörungen
v. Arentsschild, O.: Apparative Hilfen nach Kehlkopfentfernung.
Acta medicotechnica 12 (1964), 464-469.
Arndt,
H.-J.: Untersuchungen über den Einflug der Mandelausschälung
auf die menschliche Stimme. Folia phoniat. 15 (1963), 99-146.
Bauer,
H.: Über Nebenwirkungen virilisierender Drogen unter besonderer
Berücksichtigung der Stimme. Mchn. Med. Wschr. 105 (1963),
682-685.
Bauer,
H.; König, W.: Physikalische und histologische Untersuchungen
an normalen und einem weiblichen virilisierten Kehlkopf. Archiv
klin. exp. Ohren-, Nasen- u. Kehlkopfheilk. 188 (1967), 358-363.
Bauer,
H.: Klinische Besonderheiten der Vagus-Neuritis nach Grippeepidemie.
Archiv klin. exp. Ohren-, Nasen- u. Kehlkopfheilk. 199 (1971),
731- 733.
Berendes,
J.; Miehlke, A.: Repair of the Recurrent Laryngeal Nerve and
Phonation. Internat. Surgery 49 (1968), 319-329.
Breuninger,
H.; Weinland, A.: Die Anwendung von Narkotica zur Diagnose und
Therapie der funktionellen Aphonie. HNO Berlin 11 (1963), 169-171.
Dunker,
E.: The Central Control of Laryngeal Function. Annals New York
Acad. Scie. 155 (1968), 112-121.
Gundermann,
H.: Gruppentherapie bei Stimmgestörten. Sprache-Stimme-Gehör
1 (1977), 135-138.
Gutzmann,
H. jun.: Über die Voraussetzungen eines erfolgreichen Gesangsstudiums.
Arch. Ohren-usw. Heilk. 173 (1958), 546-550.
Gutzmann,
H. jun.: Über die Rehabilitation der Laryngektomierten.
Folia phoniat. 14 (1962), 51-54.
Habermann,
G.: Der alternde Larynx: Funktionelle Aspekte. HNO Berlin 20
(1972), 121-124.
Habermann,
G.: Zur Bewertung krankhafter Stimmklänge mit dem Gehör.
Z. Laryng. 55 (1976), 245-249.
Holm,
C.: Wechselbeziehung von Konsonant und Vokalstruktur. Archiv
klin. Ohren-, Nasen- u. Kehlkopfheilk. 199 (1971), 737-741.
Hommerich,
K. W.; Kukula, U.: Untersuchungen über den Spracherwerb
nach Laryngektomie. Z. Laryng. Rhinol. 44 (1965), 802-810.
Johannsen,
H. S.; Pascher, W.: Stimmstörungen durch Mikrotraumen des
Larynx bei Intubation. Archiv klin. exp. Ohren-, Nasen- u. Kehlkopfheilk.
202 (1972), 597-602.
Johannsen,
H. S.; Pascher, W.: Intravitale Anfärbung von Tumoren des
Larynx mit Toluidinblau in indirekter Laryngoskopie. HNO Berlin
22 (1974), 252-253.
Kittel,
G.; Moser, M.: Ganzkörperplethysmographische Untersuchung
bei Stotterern: Subglottische Druckmessungen. Int. Congr. Logopedics
and Phoniatrics. Interlaken 1974. Basel: Karger 1976. S. 251-256.
Kittel,
G.: Lupen-Mikro-TV-Farbstroboskopie mit Amplitudenbestimmungsmöglichkeiten.
HNO Berlin 26 (1978), 94-96.
Kleinsasser,
O.; Kruse, E.; Schönhärl, E.: Taschenfaltenhyperplasien
des Kehlkopfes. HNO Berlin 23 (1975), 29-34.
Loebell,
E.: Neue Ergebnisse der Elektroglottographie. Excerpta Medica
Intern. Congress 206 (1969), 272-278.
Loebell,
E.: Über die direkte Messung des subglottischen Luftdruckes.
Arch. klin. exp, Ohren-, Nasen- u. Kehlkopfheilk. 194 (1969),
316-320.
Pascher,
W.; Homoth, R.; Kruse, E.: Verbesserte visuelle Diagnostik in
der Laryngologie und Phoniatrie. HNO Berlin 19 (1971), 373-375.
Pascher,
W.: Larynxasymmetrie. Int. Congr. Logopedics and Phoniatrics
1974. Basel: Karger 1976. S. 373-377.
Schilling,
A: Entwicklungsbeschleunigung und Stimmwechsel. HNO Berlin 9
(1961), 271-275.
Schlosshauer,
B.; Möckel, G.: Auswertung von Röntgentonfilmaufnahmen
von Speiseröhrensprechern. Folia phoniat. 10 (1958), 154.
Schlosshauer,
B.; Dunker, E.: Unregelmässige Stimmlippenschwingungen
bei funktionellen Stimmstörungen. Z. Laryng. 40 (1961),
919.
Schlosshauer,
B.: Zur Behandlung der spastischen Dysphonie. HNO Berlin 17
(1969), 12-14.
Schultz-Coulon,
H.-J.; Arndt, H.-J.: Tonhöhenschreibung in der phoniatrischen
Praxis. Folia phoniat. 24 (1972), 241-258.
Schultz-Coulon,
H.-J.; Brase, A.: Das klinische und röntgenologische Bild
der einseitigen Luxation des Krikothyreoidgelenkes. HNO Berlin
26 (1978), 68-72.
Wirth,
G.; Leypoldt, R.: Gehäuftes Auftreten von Stimmbandlähmungen
während der Grippeepidemie im Winter 1969/70. Z. Laryng.
49 (1970), 778-782.
Sprachstörungen
Bauer, H.: Klanganalytische Untersuchungen fortlaufender sprachlicher
Signale bei den verschiedenen Formen des Näselns. Med.
Habilitation. Fortschr. d. Medizin 83 (1965), 409-413.
Biesalski,
P.: Erfassung und Behandlung sog. Risikokinder mit Hör-
und Sprachstörungen. HNO Berlin 17 (1969), 309-313.
Brankel,
O.: Versuch einer pathophysiologischen Gesamtschau des Stotterns.
Folia phoniat. 7 (1955), 153-171.
Brankel,
O.: Die Pathophysiologie des Stotterns im Lichte der Inbildlehre.
Ärztl. Forsch. XIV (1960), 2-8.
Brankel,
O.: Die Bedeutung der synchronen Erfassung von akustischen,
pneumotachographischen, myographischen und elektromyographischen
Symptomenbildern beim Stottern. Folia phoniat. 15 (1963), 177
-188.
von
Deuster, C.: Untersuchungen über die Häufigkeit der
partiellen akustischen Lautagnosie. HNO Berlin 24 (1978), 424-427.
Draf,
U.: Mundmotorik-Diagnostik bei Kindern mit Sprachentwicklungsstörungen.
Der Kinderarzt 6 (1975), 545-552.
Gutzmann,
H. jun.: Die Aufgaben des Stimm- und Spracharztes bei der Behandlung
von Gaumenspalten vor und nach der Operation. Jahrbuch Fortschr.
d. Kiefer- und Gesichtschirurgie. Bd. IV. 1958.
Hommerich,
K. W.; Korzendorfer, M.: Untersuchungen über die Anwendung
von Chlordiazepoxyd (Librium) in der Stottertherapie. HNO (Berl.)
14 (1966), 211-218.
Höxter,
M.: Aphasie bei Kindern. Intern. Congr. of Logopedics and Phoniatrics
Interlaken 1974. Basel: Karger 1976. S. 201-206.
Loebell,
E.: Vergleichende experimentell-phonetische Untersuchungen der
äusseren Atmung, der Phonation und der Artikulation über
die Einwirkung der verzögerten Sprachrückkopplung
bei funktionellen und organischen Sprachstörungen. Habilitationsschr.
München 1966.
Loebell,
E.; Meier, L.; Padovani, D.: Fotoendoskopie als neue Methode
der Beurteilung des velopharyngealen Verschlusses. Int. Congr.
IALP Kopenhagen 1977. Ersch. in Folia phoniat.
Lotzmann,
G.: Zur Anwendung variierter Verzögerungszeiten bei Balbuties.
Folia phoniat. 13 (1961), 276-312.
Petersen,
U.; Koepp, P.; Solmsen, M.; Villiez, Th. v.: Aphasie im Kindesalter
mit EEG-Veränderungen. Neuropädiatrie 9 (1978), 84-96.
Schilling,
A.: Röntgen-Zwerchfellkymogramme bei Stotterern. Folia
phoniat. 12 (1960), 145-153.
Schilling,
A.; Schäfer, H.: Beitrag zur Prüfung der partiellen
akustischen Lautagnosie bei stammelnden Kindern mit einem
Agnosieprüfverfahren. Archiv klin. exp. Ohren-, Nasen-
u. Kehlkopfheilk. 180 (1962), 823.
Schilling,
A.: Die Behandlung des Stotterns. 13. Congr. IALP. Folia phoniat.
17 (1965), 365-458.
Phoniatrie
und Psychologie
Biesalski, P.; Kämnitz, Ch.: Die Bedeutung psychologischer
Gesichtspunkte für die Beurteilung und Behandlung sprachgestörter
Kinder. Mschr. f. Kinderheilk. 113 (1965), 229-232.
Seidel,
Ch.; Biesalski, P.: Psychologische und klinische Erfahrungen
mit dem Frostig-Test und der Frostig-Therapie bei sprachbehinderten
Kindern. Prax. d. Kinderpsych. 22 (1973), 3-15.
Pädaudiologie
v. Arentsschild, O.: Der audiologische Arbeitsbereich des Phoniaters.
HNO Berlin 22 (1974), 61-65.
v.
Arentsschild, O.; Pochhammer, B.: Reihenaudiometrie in Sonder-
(Hilfs-) schulen mit konservierter Flüstersprache. Laryng.
Rhinol. 53 (1974), 652 - 656.
Beckmann,
G.: Freifeld-Auslese-Audiometrie beim Säugling und Kleinkind.
HNO Berlin 19 (1971), 152.
Biesalski,
P.; Leitner, H.; Leitner, E.; Gangei, D.: Der Mainzer Kindersprachtest
- Sprachaudiometrie im Vorschulalter. HNO Berlin 22 (1974),
160-161.
Biesalski,
P.: Gesichtspunkte und neu entwickelte Verfahren der Audiometrie
im Säuglings- und Kindesalter. Z. Laryng. 43 (1964), 494-501.
Biesalski,
P.; Holm, C.: Pädaudiologische Therapie als klinischer
Aufgabenbereich. Z. Laryng. 45 (1966), 52-60.
Biesalski,
P.; Breuer, K.; Fleckenstein, V.: Vergleichende Untersuchungen
mit kinderaudiometrischem Verfahren. Archiv klin. exp. Ohren-,
Nasen- u. Kehlkopfheilk. 194 (1969), 490-495.
Biesalski,
P.; Leitner, H.; Müller-Gerhard, N.: Relations between
Electric Response Audiometry, Conventional Audiometry and Psychodiagnostic
Examinations in Hearing-Impaired Children. Audiology 15 (1976),
376-383.
Biesalski,
P.: Die Rehabilitation des hörgestörten Kindes - heute.
Hörgesch. Pädag. 31 (1977), 1-8
Biesalski,
P.; Stange, G.: Risiken der Hörgeräteversorgung im
frühen Kindesalter. Folia phoniat, 27 (1976), 225-233.
Gabriel,
P.; Chilla, R.: Erfahrungen mit dem Göttinger Kindersprachverständnistest.
Vortrag Jahrestag. Dtsch. Ges. f. Sprach- u. Stimmheilk. (1977).
Handrock,
M.; Dornacher, M.; Claus, H.: Erste Erfahrungen mit der ERA
bei Neugeborenen. Journ. franc. O. R. L. 22 (1973), 119-121.
Holm,
C.; Gospodnetic, J.: Bedeutung körperlich-vibratorischer
Apperzeption für die Diagnostik und Therapie hochgradig
hörgestörter Kleinkinder. Z. Laryng. 46 (1967), 848-857.
Holm,
C.; Stange, G.: Pathologische ERA-Kennlinien als Kriterien zur
Wirkungsweise von Hörtrainern. Arch. klin. exp. Ohren-Nasen-
u. Kehlkopfheilk. 202 (1972), 472-476.
Sesterhenn,
G.; Breuninger, H.: Lautheitsfunktion und Frequenzgruppeneffekt
beim akustischen Stapediusreflex. Acustica 35 (1976), 38-46.
Stange,
G.: Diagnostik überschwefligen Hörvermögens bei
innenohrgeschädigten Kindern mittels ERA. HNO Berlin 21
(1973), 83-87.
Bücher, Monographien, Handbuchbeiträge
Beckmann,
G.: Das hörgestörte Kind. Archiv Ohren-usw. Heilk.
u. Z. Hals- usw. Heilk. 180 (1962), 1-202.
Berendes,
J.: Einführung in die Sprachheilkunde. 1. Aufl. bei Springer
f. Ambr. Barth in Leipzig. 10. Aufl. 1979.
Berendes,
J.: Funktionsstörungen des Kehlkopfes. Handb. HNO-Heilk.
z. Stuttgart: Thieme 1963.
Biesalski,
P.; Böhme, G.; Frank, F.; Luchsinger, R.: Phoniatrie und
Pädaudiologie - Ein Überblick. Stuttgart: Thieme 1973.
Biesalski,
P.: Ärztlicher Rat bei Sprachstörungen im Kindesalter.
Stuttgart: Thieme 1978.
Böhme,
G.: Stimm-, Sprech- und Sprachstörungen. Stuttgart: Fischer
1974.
Böhme,
G.: Hör- und Sprachstörungen bei Mehrfachschädigungen
im Kindesalter. Stuttgart: Fischer 1976.
Böhme,
G.: Methoden zur Untersuchung der Sprache, des Sprechens und
der Stimme. Stuttgart: Fischer 1978.
Fernau-Horn,
H.: Die Sprechneurosen (Aufbauformen, Wesen, Prinzip und Methoden
der Behandlung). Stuttgart: Hippokrates 1969.
Gundermann,
H.: Die Behandlung der gestörten Sprechstimme. Kommunikative
Stimmtherapie, Kritik, Theorie, Praxis. Stuttgart, New York:
Fischer 1977.
Habermann,
G.: Stimme und Sprache. Eine Einführung in ihre Physiologie
und Hygiene. Stuttgart: Thieme 1978.
Johannsen,
H. S.: Kindliche Hörstörungen (Pädaudiologie
- Klinik der Gegenwart). München: Urban u. Schwarzenberg
1975.
Pascher,
W.; Johannsen, H. S.; Petersen, U.: Sprach- und Stimmheilkunde.
(Klinik der Gegenwart, Handbuch der praktischen Medizin V).
München, Berlin, Wien: Urban u. Schwarzenberg 1975.
Schilling,
A.: Sprech- und Sprachstörungen. Handbuch der HNO-Heilk.
Bd. Il. T. z. Stuttgart: Thieme 1963. S. 1189-1259.
Schilling,
R.: Das kindliche Sprechvermögen - seine Entwicklung, seine
Störung und seine Pflege im Bereich der Erziehung. Freiburg:
Lambertus 1956.
Schönhärl,
E.: Die Stroboskopie in der praktischen Laryngologie. Stuttgart:
Thieme 1960.
Winckel,
F.: Die akustischen Grundlagen der Stimmbildung - Elektroakustische
Messtechnik. In: Luchsinger, A. u. Arnold, G. E.: Handbuch der
Stimm- und Sprachheilkunde. Bd. 1. Wien, New York: Springer
1970.
Wirth,
G.: Sprech- und Sprachstörungen. Lehrbuch für Ärzte,
Logopäden und Sprachheilpädagogen. Köln: Deutscher
Ärzteverlag 1977.
Wirth,
G.: Stimmstörungen. Lehrbuch für Ärzte, Logopäden,
Sprachheilpädagogen und Sprecherzieher. Köln: Deutscher
Ärzteverlag 1979.
Zeitschrift
Herausgeber:
Biesalski,
P.; Kittel, G.; Neumann, 1-1.; Premm, H.; Spiecker-Henke, M.:
Sprache - Stimme - Gehör. Zeitschr. f. Kommunikationsstörungen.
Stuttgart: Thieme

Germany
(Federal Republic of Germany) after 1990
Eberhard Kruse (Goettingen)
After
the reunification of Germany in 1990, it was, not at all, easy
to bring phoniatrics from East Germany, the former GDR, together
with phoniatrics and paedaudiology of the former West Germany
in the now reunified Federal Republic of all Germany. It was
particularly difficult that the care of hearing impaired children
was part of the field of audiology in the former GDR. Finally,
it turned out well quite fast to find constructive solutions
for the till then purely phoniatric departments of the former
GDR to transform them into phoniatric-paedaudiological departments
and, thus, to put uniform pespectives for a common future of
phoniatrics and paedaudiology in Germany. Phoniatrics
and Paedaudiology was recognized as an independent specialty
with a 5-years postgraduate education at the 95th Deutsche
Aerztetag in Cologne 1992. The German professional organization
of the specialists for phoniatrics and paedaudiology was then
founded in 1992, too. The 1st chairman was Prof. Dr. E. Loebell,
Hanover, Munich, who conducted the professional organization
up to his death in 1996. After him, from 1996 up to 1999 Prof.
Dr. E. Kruse, Goettingen, was elected chairman, since 1999 Dr.
W. Strauss (Leipzig).
The
German society for phoniatrics and paedaudiology has, at present,
206 members, and 111 members belong to the German professional
organization for phoniatrics and paedaudiology, 70 out of them
in private practice. In Germany there are, at present, 13 university
chairs of phoniatrics and paedaudiology and 11 dependent phoniatric-paedaudiological
university related departments as well as 33 not university
related departments and reha facilities.
For
details of the present state of phoniatrics and paedaudiology
in Germany (status and heads of the departments, academic staff,
research, publications), see under Germany, individual facilities
as collected by J. Wendler and E. Kruse.